Näytä yksittäinen viesti
Vanha 21.04.2019, 23:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Tavoitteena kärsinyt ulkonäkö?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Kyllä on. Pitää olla galvanoituja mihin saa pieksettyä pienen ruostepatinan pintaan. Pinnoittamaton alumiinikin voisi mennä, mutta ei sellaisiakaan ole löytynyt.
Ota tuo eloksoitu liitin jonkun tikun nokkaan ja sitten kaveri rälläköimään mustaa rautaa isolla rälläkällä: siinä mahdollisiman kuumassa kipinäsuihkussa kun hetken pyörittelet, ja sitten laitat suolaveteen (esim. 1 litraan kiehuvaa vettä sekoitat 100 - 200 grammaa ruokasuolaa) niin menee kurjan näköiseksi. kaikki eloksointi ei välttämättä lähde, kannatta valita eloksoinnin väri sen mukaan....

Jos haluat testailla eri versioita, niin laita kuparipeltiä (tai rosteri-) tuon suolavesi purkin pohjalle, jonka päälle tuo liitin, ja liitintä ei välttämättä kannata liottaa tuossa suolavedessä kovinkaan pitkään, esim. ensiksi muutama tunti/vrk, ja sitten dipataan kerran pari päivässä, ja säilytetään kosteassa.

Huom. suojaa liittimen tärkeät osat, ettei ne saa kipinää/suolavettä.
Minä voisin suojata esim. polyuretaanimassalla.

Kerran rälläköin moposta hitsatun moottorin korvakon pultin pois, ja kipinäsuihku osui alumiiniseen lohkoon.... meni parissa vuodessa todella kurjan näköiseksi. muutamia osia/nippeleitä tullut sen jälkeen "vanhennettua"

P.s voihan tuon eloksoinnin hioa pois, mutta yleensä lähtee todella huonosti; ja kun lähtee, niin alta lähtee pehmeää alumiinia kymmeniä kertoja enemmän....

Tiesitkö, että noita osia voi myös värjätä jälkikäteen? siis normaalia lasertulostimen värijauhetta sirotetaan lämpimälle/kuumalla pinnalle pinnalle, ja sitten lämmitetään sulaksi/kiinni. kiiltoon voi vaikuttaa jonkin verran lämmittämisellä.
Väritulostimen, millä tulostetaan värikuvia, hukkavärisäiliön värijauhe on jo valmiiksi yleensä ruskeaa... p.s tuo väri ei pysy metallipinnalla läheskään yhtähyvin, kuin oksitointi.

Ja noista hydrauliikka- liikkeistä:

Minä olen ostanut mitä ihmeellisimpiä nippoja ja liittimiä "leikkuupuimuriin" (siis jos sanoo, että ne tulee autoon, eivät tee, ja jos sanoo, että tulee veneeseen, niin maksaa vähintään tuplat... no, ei sentään, ainakaan minulle, taikka olen maksanut tuplahintaa vuosikymmeniä )

-> minä olen mennyt noiden ongelmatapausten kanssa hydrauliikka liikkeeseen mahdollisimman rauhalliseen aikaan; keskellä viikkoa ja iltapäivällä.
Ja jos asiakkaita jonoksi asti, niin kääntynyt ovelta takaisin tai olen kertonut, että minulla ei ole kiire, mutta aikaa vievä ongelma/asia... Joskus olen joutunut odottamaan tunnin, että jono on mennyt ohi.

Toki auttaa, jos tietää mitä haluaa; siis kierteet nousua/halkaisijaa/profiilia ja mahd. kartiota myöten; ja sitten mukaan, jos suinkin mahdollista, molemmat osat, minkä väliin letku tulee.