Kun minä aloitin tuon autoilun, niin ylivoimaisesti suurin osa "hyväksyi" Vaihtovirta Laturin (10v aikaisemin tilanne oli toinen)
Ensimmäinen oma auto oli vm. 72 toyota carina, edelleen vaihtovirta laturilla, olikohan 40, vai 45A?
Se "kehittyi" muutamassa vuodessa 5-vaihteiseksi, ja moottoriksi tuli DOHC 18r-g "soittoraudoilla".
Nuo jarrut riitti siihen, että normaali jarrutukset onnistu, mutta niiden jälkeen yhden kerran voi vetää "Liinat Kiinni-" tuolta 180+ km/h, kun et nosta jalkaa polkimelta! (jos käytit jarrupoljinta ylhäällä, niin jarrunesteet kiehahtivat heti- siis ei jarruja...)
Nuo uudemmat autot, joissa on:
-abs -> jarrut pitää, ja mahdollistaa ohjaamisen.... mutta harva Jarruttaja, Varsinkin Minun ikäinen, polkaisee pedaalin kirjaimellisesti pohjaan, kun pedaali alkaa potkia vastaan.. siis mennään sillä jarrutusvoimalla, mitä huonoin pito sallii
-ajonvakautus -> kun auto, onneksi vanhemmat enemmän, alkaa ravistella koria tms, siis kuuluu hyvin, että nyt tietsikka pudottaa tehoa, ja jarruttaa jotain/joitain pyöriä...
Ja hyvin menee, kun pitää Ratista suunnan, minne ollaan menossa....
Mutta kun vuosikymmenien takavetoisen kokemuksella vaistomaisesti yrittää "vastaheittoa" niin, ajolinjat menee aika kantikkaiksi........
Voisko olla esim. esp:n varoitusääni pakollinen; esim 85 db. ja kuskinpuolen etu kajarista, toki sekunnin/pari jatkuvuus viive vois olla OK