Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67
Niin, paitsi Massikka jota kävin katsomassa, siinä ei toiminut MP, siis nopealla puolella, eli siinä ei ollut lainkaan moottorijarrutusta. Saattaa olla mielenkiintoista isommassa alamäessä... 
|
Massikan jarruista ei ole kokemusta, mutta mm. vanhemman majorin jarruista jonkin verran.
Jos eivät ole ratkaisevasti paremmat, niin en uskaltaisi lähteä vähänkään raskaamman kärryn/reen kanssa kovinkaan kummoiseen alamäkeen, JOS moottorijarrutus ei toimi.
Ainakin Majorissa jarruttaminen perustuu siihen, että mennään tarpeeksi pienellä vaihteella mäkeä alas; ja nimenomaan koko mäki.
Jos (kun

) pienemmälle vaihtamien epäonnistuu, niin aika äkkiä rumpujarrut alkoi lämpeämään, ja menettämään tehoaan.
Monta Leskeä tullut Suomenmaahan siitä, että alamäkeen traktori on "valtaantunut" ja "pomppinut" pois tieltä.
Tuossa omassa 820 Belaruksessa on kuivat levyjarrut, siitä huolimatta en uskaltaisi laskea isolla kuormalla isompia mäkiä jarruihin luottaen, vaan pienemmällä vaihteella muuttorijarrutuksella.
Belaruksen jarrut kunnostettu, siis vaihdettu uudet levyt, (paisuvaiset oli uudenveroiset, uudet jäi hyllyyn) ja oikein säädettynä menee kuivalla asfaltilla suttiin.