Viestiketju: Maasturin valinta
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 29.06.2018, 19:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Ihan turha pelätä 242 jakista. Team Suonsilmän jeeppiä tolla kirstulla on rääkätty vuoskaudet (2009->) mettässä ja kesto jakolaatikossa on ollut ihan hyvä. Yks 231 on ollu pari kolme vuotta odottelemassa 242 totaalituhoa ja odottelee edelleen.
Tehtaan ilmoittamassa väännönkestossa on etua 231:lle jonkun 200-300lbs.ft., mutta jo 242 kestää ~1400-1600lbs.ft.

Mulla on ollut entisen XJ:ni ('90 vuosimallia, oli silloin n.260 tkm ajettu) 242 kiinni nykyisessä ~300hv/ 500Nm/ 2150kg ZJ:ssä. Kilsoja tullut tuon n. kuuden vuoden aikana jonkun 80tkm ja kohtalaisesti ( ) metsässäkin käytetty - ja kadulla ihan taatusti reilulla kädellä rankaistu Ei se ainakaan vielä ole osoittanut kuoleman merkkejä, silloin kun sen laitoin ZJ:hin niin uusin laakerit ja ketjun.
242:n huonoimmat puolet on lähinnä vähän nihkeästi pelaavat moodivaihdot, ja isompi koko (muutaman sentin 231:tä matalammalla).


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kovjav Näytä viesti
Mites sit jos löytäs cherokee xj tuolla 242 laatikolla vai kannattaako se olla sillä 231?
Ihan kumpi vain, jos yksilö muuten miellyttää. Molemmissa jakiksissa on takaveto, sekä kiinteät hidas ja nopea neliveto. 242:ssa lisäksi se full time neliveto, mitä voi käyttää millä tahansa alustalla milloin vain vaikka kesäkuivalla asvaltilla jos niin haluaa.


Se mitä tuolla metsässä itse pyörinyt vähän toistakymmentä vuotta ja aina Jeepillä, niin suomöyrintään löytyy parempiakin aihioita. Jos loppusuoralla on Suzukit ja Jeep Cherokee (käytännössä järjevintä vain mallivuodet '91-'01) tai Grand Cherokee ('93-'98), niin Suzukien hyvyyttä puoltaa pieni koko ja keveys, ja käsittääkseni kohtalaisen halvat osat. Sopivasti rakennettuna menevät myös metsässä hienosti - SJ:t nätisti kiveltä toiselle pomppien, kauniisti kallistellen mutta silti varsin vakuuttavasti Kevyt auto ja pienitehoinen kone auttaa voimansiirron kasassa pysymisessä.
Jeepeissä taas huomattavasti paremmin potkua koneissa on se sitten kuutonen tai kasi, ja osien saatavuus sekä tekniikkaan että rakentamiseen on erinomainen. Etenemispuolella Jeepit menee kohtalaisen pienelläkin laitolla hyvin, ja nelilinkkialusta on plussaa. XJ:ssä on takana lehdet, ZJ:t on kokonaan vietereillä + nelilinkillä. Huonona puolena sitten turhan heikko etuakseli, mutta järkevällä käytöllä etenkin kuutoskoneen kanssa kestää kyllä ihan hyvin sekin 33" renkaita. Lisäksi Jeepit sitten isompia, ja tiellä ihan eri vermeitä ajaa kuin Suzuki (etenkin jos SJ:stä puhutaan). ~3" korotetulla 33" renkailla olevalla Grand Cherokeella tai Cherokeella voi huristella motaria ihan hyvin 130km/h mittarissa jos vaan lompakko kestää bensankulutusta..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 29.06.2018 19:49
Vastaa lainaten