Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 17.04.2018, 22:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Varmatoiminen kyllä, ja auto alkuperäiskunnossa on yleensä riittävän vahva. Mutta pyöränkulmien hallinta ei ole läheskään samaa luokkaa kuin esim. postaamani kuvan kaltaisilla päällekkäisillä tukivarsilla oleva.

McPherson on vähän kuin jakarivarsi jäykkäakselisessa, eli se kyllä pitää akselin siellä missä pitääkin, mutta on oikeasti aika surkea geometrialtaan ja muilta ominaisuuksiltaan verrattuna nelilinkkiin. Niin se on myös mcpherson verrattuna monivarsituentaan erillisjousitetuissa.. Hyvä ja halpa kompromissi




Ihan yhtälailla voi pettää mcphersonissakin ne arat paikat, ja jos pettää niin kusessa ollaan. Päällekkäisillä tukivarsilla vikapaikkoja on enemmän, mutta toisaalta niin on myös turvaa jos esim. yksi pultti pettää.
Kaikki voi rikkoontua... mutta tuolla mcpersonilla tuo rikkoontuminen tapahtuu yleensä, kuten kerroin, jousen alapään lautasen ruostumisen kautta, ja sen, että jos jousi/-jousilautasen jäänteet hinkkaa renkaaseen, niin normikuski tuntee/kuulee/haistaa jonkin olevan pielessä; ja jos ei niin rengas räjähtää!
mutta vanne pysyy edelleen omalla paikallaan, siis ei lähde etsimään "uusia uria" yläpallonivelen toimiessa kiinnepisteenä, raidetanko antaa helposti sen verran periksi, mitä ohjauspyörän liikerata antaa myöten kuten tuossa minun kolmiotukivarsilla varustetussa valmisteessa; n. 20 km/h ja ratti lähti käsistä, kun alapallonivel petti, ja samantien nurkka putosi heti, kun rengas poistui pyöräkotelosta... yläpallonivel ja raidetanko piti renkaan "mukana"
Yhtään onnettomuuteen johtanutta tapausta en ole nähnyt, missä mcperson olisi ollut pääsyyllinen. (huonosti kirjoitettu, maallikkona jätän korjaamatta)

Nuo pyöränkulmat, mukaanluettuna auraus, on aika monimutkainen/mielenkiintoinen yhdistelmä; kun sitä vertaillaan ajo-ominaisuuksien (maastossa, kadulla, maantiellä, rallissa ja-tai F1)
suhteutettuna renkaiden kulumiseen yms/tms. niin yhtä ainoaa oikeaa kulmaa ei ole
Ja jos topiikin aloittajan "ongelmaa-" verrataan noihin ylläoleviin pyöränkulma- mysteereihin, niin kun ollaan miettimässä asteen (kymmenys vai satikka?) osien muutoksia normaali ajossa, niin tasonsäätö on ainut vaihtoehto, millä pyörän kulmat saadaan pidettyä minuuttien sisällä

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 17.04.2018 22:44
Vastaa lainaten