Näytä yksittäinen viesti
Vanha 05.04.2018, 22:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Siis muuttui kauheaksi ajaa alustamuutoksessa?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja o_j Näytä viesti
Täytyy alustan pultit käydä vielä lävitse ja mitata auraus. Ratti on reilusti vinossa mutta olen vaan saattanut heittää sen väärille booreille. Puslat oli silmämääräisesti ok kun alustaa asensin.

Voi olla myös tottumiskysymys, ensimmäistä kertaa tällaisen auton ratissa. Ennen alustaa ja renkaita ajettavuus ei juuri eronnut käyttis-kartanovolvosta. Katsotaan miten tuohon sopeutuu.
Tarkoittaako tuo "kauhea ajaa" sitä, että kun alkaa korjaamaan auton kulkusuuntaa, niin pitää kääntää ratista (kehältä mitattuna esim yli 5 cm) reilusti, ja ei välttämättä tapahdu parissa sekunnissa mitään, ja kun tapahtuu, niin "haukkaa" niin äkäiseen, että sekunnissa on käännettävä melkein saman verran takaisin?->Silloin Olkatapin takakallistuma on liian pieni, tai jopa negatiivinen.

Jos on kokemusta k.o autoista, niin sen huomaa parkkipaikalla ohjauksen huonosta palautuksesta, mutta kannattasko tutkia perusteellisemmin?
Siis monet autokorjaamot kauppaavat 4-pyöräsuuntauksen tarkastusta muutamalla kympillä, toki säätö maksaa sitten lisää; ja tuotahan HJ-60 olkatapin takakallistusta ei säädetä kiintoavaimella, vaan joko Lekalla, Rälläkällä&hitsauskoneella taikka kiilapalalla jousen ja akselin väliin.

En muista paljonko tuo Hj-60 olkatapin takakallistuma pitäs olla, ja kulma muuttuu aika paljon vuosimallin mukaan?

Jokaisella on mielipide asiasta; myös minulla....

Muista cruisereista (suurimmalta osalta bj-40/42 ja HDJ-80; toki kallein alustasarja möhläys tuli hj-61:n kanssa) saadun kokemuksen mukaan tuo olkatapin takakallistuma pitäs olla (minun makuun) yli yksi aste, ja jos maantieajettavuutta halutaan korostaa (yleensä etukardaanin kulmien kustannuksella) niin jopa 3 astetta, 4 astetta teki bj-40:n jo liikaa suoraan ajoon hakeutuvaksi.
(BJ:ssä soa, ohjaustehostin ja HJ-61 jarrut yms; toki ohjausiskari puuttuu, ja orkkis? iskarit ei enää vuoda öljyä, toki bj on ollut liikennekäytössäpoistossa jo piiitkäään, mutta tuolla kokoonpanolla se oli taannoin minun ainut auto, ja aina on tullut yli 10 tkm vuodessa)
Vastaa lainaten