Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kenni_
Samassa käsityksessä oon itekkin että harvassa on oikeesti hyvät uusien autojen ledivalot.
Mutta olikohan autobildi mistä luin että sen takia on alitehosia "alle 2000 lumenin" valoja ettei tarvi ajovalojen pesureita laitella, mikä mun mielestä on kyllä ihan perseestä että sen takia aletaan valotehoa heikentään tahallaan.
|
Tuo pesurihomma on tosi, siitä oli mersun s-sarjalaisen testissä mainittu. Silti se on tuplasti enemmän valotehoa kuin normaali H4. Muutenki mersun ledivaloista olen kuullut kehuja. Ledihän on valonlähteenä sinänsä hyvä, mutta käytännön toteutukset vaihtelee kuten kaikilla muillaki tekniikoilla. Veikkaanpa, että puutteista huolimatta kymmenen vuoden kuluttua uusissa autoissa ei juuri muuta käytetä. Uuteen ässään ei tainnut olla enää muuta tarjollakaan.
Tuo jäätäminen on joillain keleillä ongelma. Sitähän se on kyllä kaikilla valoilla, mutta ledit ei sula ennen juhannusta, ne täytyy raapata puhtaaksi. Toisaalta kun ollaan selkeästi pakkasella, niin ledivaloon ei lumi tartu, kun se valokin on miinuksen puolella. Käytännössä niillä keleillä kun koko auton keula on huurussa, on valotki ummessa. Minä laitoin led-umpiot autoon ja kyllä ainaki lyhyen testin perusteella en ole muuhun vaihtamassa. Valokuvio on tarkkaan rajattu ja valoa sen kuvion alueella tasaisesti ja kohtalaisen hyvin. En ainakaan muista, että olisin parempiin halogeeneihin törmännyt. Lisävalossa on led ollu jo pidempään käytössä ja erityisesti valon tasaisuus xenoniin verrattuna on selvästi parempi. Ja halogeeniin verrattuna myös teho.
Näihin hehkuvirityksiin en oikein jaksa uskoa, että ikinä tulee sellaista joka toimisi kunnolla kaikissa tai edes useimmissa umpioissa. Normaalistikin H4 umpiosta lähtee suhteellisen paljon hajavaloa, se vain ei haittaa, jos/kun valotehoa ei ole kovin paljoa. Sellaiseen umpioon ei oikein tehokas hehku vain sovi. Kokeilin aikanaan eri xenon sarjoja aika moneen umpioon. Siriuksen kanttiumpio kirkkaalla lasilla oli ainoa missä niitä viitsi käyttää, kaikissa muissa oli hajavaloa aivan liikaa.
Edit. amatyyrin kommenttiin vielä huomautus, siinä s-mersussakaan ei ollu pesureita, ei siis ole vain volkkari/toyota ihmisten ongelma. Mutta kuten jo totesin, 2000 lumenea on aika paljon, sillä kyllä saa hyvät valot kun muut asiat on kunnossa.