Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester
Vastaavasti "Grand ZJappa"- ZJ:stä (jossa takana kierrejouset samoin kuin WJ:ssä) myös takavakaaja pois, koska se ahisti menoa enemmän kuin etuvakaaja. 
|
Ei pitäisi ZJ:ssä vaikuttaa takavakaajan joustoihin juurikaan, jos ei jousta vakaaja kiinni niin jossain on hämärää. Yksi hyvä syy on huono alustageometria jos on se 3-4" korotusta eikä tehty mitään akselinpäässä kiinnityksille. Pätee niin ZJ:ssä, TJ:ssä, kuin WJ:ssä, kuten myös XJ:n etupäässä.
ZJ:n takavaakaja on n.15mm halkaisijaltaan, etuvakaaja 28mm. Molemmissa vääntövarsi suunnilleen yhtä pitkä, ja painoeroa etu- ja takapään välillä ei ole paljoa. Etupää auki koska se vaikuttaa oleellisesti joustoihin, takapään vaikutus on varsin minimaalinen - mutta riittävä siihen että on hyödyksi.
WJ:ssä takavakaaja muistaakseni millin verran paksumpi, etuvakaaja on kait jotain 30mm?
Takavaakaja kiinni oikeastaan minkä tahansa kokonaan vieterialustaisen Jeepin pitäisi toimia hyvin. Ihan vain siksi, että kallistelut hieman vähentyy ja takavakaaja muutenkin aavistuksen rauhoittaa menoa metsässä.
Näissä kuvissa on vakaaja kiinni; parissa ekassa alkuperäisellä 15mm:n vakaajalla (ja itse asiassa myös alkuperäisillä tukivarsilla

), jälkimmäinen Vallilan takomossa teetetyllä 18mm vakaajalla. Kyllä se joustaa..
WJ on periaatteessa ihan vastaava, ei tartte takavakaajaa irrottaa metsässäkään. WJ:ssä takana alustan pitäisi toimia paremmin kuin ZJ:ssä.
18mm:n takavakaajalla:
..ihan vertailuna XJ löysillä lehtipakoilla ja pidemmillä riipuilla ilman vakaajaa ~7½ vuotta sitten