Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86
Sepä se, ei auton elinikä ole mitään 600tkm/30 vuotta, niinku meillä täälä peräpohjolassa.
Autolle lasketaan keski-ikä minkä se pitäisi kestää. Se on teoreettinen ikä johon voi esim päästä säännöllisellä huollolla, keskiverto käytöllä. Joku laakerin tai ketjun kuluminen voidaa laskea aika tarkkaa. Ei siinä oteta huomioon kylmäkäynnistyksiä, raskasta kaasujalkaa jne...
Kaikessa säästetää, ja kuluttaja maksaa. Ei enää tehä moottoreita niinkuin ennen, joskus 80-luvulla. Sillon ei tarvin miettiä montako grammaa moottori aiheuttaa päästöjä, mitä moottori painaa jne...
|
Näinhän se on. Viisaat saksalaiset ovat tutkineet että luotettavimmat autot tehtiin 80-90 lukujen taitteessa. Tuohon aikaan ylimitoitettiin komponentteja ihan vaan varmuuden vuoksi koska ei ollut tietokoneita laskemassa. Sitten yleistyi tietokoneet ja voitiin alkaa simuloimaan miten mikäkin osa voidaan tehdä niin heppoisaksi että auto kestää halutun ajosuoritteen. Siihen päälle sitten nykyihmisten vaatimia sähköisiä mukavuusvarusteita, viihde-elektroniikkaa ja turvallisuusvarusteita, niin lopputuloksena on auto joka on kallis ostaa, huoltaa kuin myös korjata kunnes muuttuu hetkessä moniongelmaiseksi arvottomaksi ongelmajätteeksi. Kumpi nyt sitten kuormittaa luontoa enemmän, kertakäyttöautot vai vanhaan malliin rakennetut autot joissa kulutus olisi suurempi.