Näytä yksittäinen viesti
  #31  
Vanha 16.10.2017, 12:27
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Huonoa on esim. 231, 249 ja 247 jakiksiin verrattuna monimutkaisempi ja osin heikompi rakenne (paitsi 242HD:ssa pääakselin ja ketjun osalta), samoin kuin selkeästi huonompi jatkuvan nelihedon toiminta (242 täysin avoin vs. 249 ja 247 visko/ gerotor).
Mut onhan se sitten taas vastaavasti 242:ssa mukava, kun saa pelkän takavedon, ja kiinteän nopean nelikon.
Mietin ennen swappia tuota 242:n "heikkoutta" vs. 247 ja kuten Ameriikan pojat ovat todenneet on se varsin marginaalinen eli jalkapaunoissa väännönkesto suurinpiirtein 1500 vs. 1800, siis n. 17%, ja loota kestää myös V8 moottorisen WJ:n perässä hyvin; varsinkin jos/kun ei ole tehokkaampi Overland -malli. NV242HD tietysti omaa luokkaansa ja kestää jotain 1900.

Toinen vielä olennaisempi juttu on kulutuskestävyys. Visko / gerotor -lootissa on sikakallis, ennen pitkää varmuudella hajoava ja kokonaisena pakettina vaihdettava kitkalukko, jota ei 242:ssa ole ollenkaan. 247:ssa on tehtaalta lähtiessään ollut väärät öljyt (ATF +4 MS-9602) ja niitä ei ole vaihdettu huonoimmin huolletuissa ehkä jopa koskaan saati riittävän usein oikeisiin. 249:n viskon särkee öljynvaihtohuollosta täysin riippumatta nopeasti väärällä rengastuksella eikä sitä oikeallakaan saa kestämään kuin ehkä 200-250tkm. Sen sijaan 242:n on noihin verrattuna normaalia huonommallakin saati oikealla huollolla "ikuinen"; varsinkin jos ajelee pelkällä takavedolla.

Liukkaalla jos tarttee raskasta kärriä vetää, niin 247/249 sutii takapäällään ja etupään kiinni ottaessaankin takapää sutii edelleen. 242 vetää joka nurkasta heti, jos niin haluaa. No joo, tulihan taas vuodatusta.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten