Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 09.08.2017, 12:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pläsäri Näytä viesti
Kiitoksia, taidan tuohon keulaan SOA:n tehdä tähän hätään... Alustageometria on tuon droppaavan pitman armin ansiosta keturallaan, raidetanko tääntyy nyt väärään suuntaan. Keula oli nostettuna kun vaihtelin öljyjä ja herkistelin jarrut ja kun se oli 10cm korkeammalla raidetanko oli oikeassa kulmassa
Raidetanko = olkavarsien välinen ohjausvarsi
Välivarsi = simpukalta oikean puoleiseen olkavarteen tai raidetankoon (riippuen onko cross-over, inverted-T, tai inverted-Y ohjaus) liittyvä ohjausvarsi

Kuvissa niin raidetanko kuin välivarsi on vaakatasossa, eli juuri niin hyvässä kulmassa kun se vaan voi olla. Noh, välivarsi on ihan aavistuksen alempana simpukalta, mutta tuo on todella pientä.
Jos nostat välivarren päätä simpukalta, niin silloin se ei enää ole vaakatasossa, ja vastaavasti se ei myöskään enää ole silloin optimaalisessa kulmassa. Jos vielä laitat korotusta jolloin välivaren rungon puoleinen (simpukan) pää nousee edelleen, niin välivarsi on vieläkin huonommassa kulmassa.


Tossa tosin taitaa olle se mitä jotkut sanoikin, eli SJ:ssa jos edessä tekee SOA:n niin raidetanko ja/ tai välivarsi ottaa jousiin kiinni. SOA:na varmaan paras ratkaisu olisi flat-top knucklet ja niihin sopivat kalikat päälle jolla sekä raidetanko että välivarsi on riittävän ylhäällä - ja sillä saisi samalla ohjauksen vaidhettua tuosta inverted-T:stä cross-over- tyyppiseen. Ero ei ole iso, mutta cross- over vaan toimii paremmin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten