Näytä yksittäinen viesti
  #949  
Vanha 07.08.2017, 13:05
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Noh.. kiitos kehuista! Koitan tehdä kunnolla sekä työn jäljen osalta, mutta etenkin toimivuuden osalta.



Olisiko nämä nyt sitten vähän sellaisia hys-hys- päivitysjuttuja, mutta näillä mennään koska haluan kunnolliset jarrut.
Tässä välissä vedän siis jarruputket uusiksi, ja vaihtuu nyt sitten niin että abs- yksiköltä satuloille asti menee letkut yhdellä vedolla ilman liitoksia.
Goodridgen 600-sarjan letkua, pitäisi olla kelvollista tähän kun sitä kerran käytetään rata- ja ralliautoissa, kisaprätkissä yms...

Jamantilta olin jo ehtinyt ostaa uuden takajarruputken, mutta se menee toiseen ZJ:hin hyötykäyttöön, kun tähän nyt tosiaan tulee vähän eri systeemit.

Eli ABS- yksikköön adapterit millisistä AN3- tyylin liitoksille.
Hydrauliyksikkö on "hienosti" toteutettu, joka jarrulähdölle on oma kierteensä. Kai tuossa on sitten se taustalla että tehtaalla eivät ole voineet vahingossa ruuvata jarruputkia väärään reikään.
Alkuperäiset lähdöt (ainakin tämänikäisessä Jeepissä) on:
* Takalähtö on 12 x 1mm
* Vasen etu on joku ihmekoko 11 x 1,5mm
* Oikea etu on 10 x 1mm

11 x 1,5mm -> AN3 adapteria ei taida olla olemassakaan, joten päädyin siihen että suurennan ko. lähdön 12 x 1,5mm:iin. IKH:sta löyty sopiva kierretappi suoraan hyllystä, ei muuta kuin ABS- yksikkö pääsylintereineen irti autosta ja hommiin




Yhteensä n.13 metriä Goodridgen 600-sarjan letkua (ihanan halpaa ), sopivat adapterit, liittimet yms. välineet liitoksien tekoa varten (ja nuo sitten ihan oikeasti pitää, luotto on paljon suurempi kuin Made-in-China tarvikeletkuihin); liitokset on purettavissa/ kasattavissa jos tarvitsee huoltaa.




Takajarrujen haaroitus on alunperin taka-akselilla, ja muutenkin siellä on hillitön kasa liitoksia (ABS:ltä takaylätukivarren kohdalle, josta kovasta linjasta letkuksi akselille; siellä T-haara josta kovalla linjalla akseliputkien päähän, jossa liitos ja siitä letkulla satulalle);
Nyt haaroitus on heti ABS- yksiköllä, ja siitä kahdella letkulla koko matka satuloille asti ilman liitoksia.




Etujarrujen letkut ja ABS- antureiden piuhat on alunperin olleet aika hölmösti, kun ne roikkuu tukivarren vieressä valmiina keräämään kaikki oksat, roskat, jäämään jumiin ja katkeamaan (ABS- piuhat on jo olleet pariin kertaan poikki, ja toinen etujarruletku on kerran napannut oksan mukaan niin että kovan putken ja letkun välinen liitos piti uusia).
Nyt letkulähtö satulalta on suoraan ylös, siitä yläpallonivelen kohdalla pieni lenkki jotta olkavarsi voi kääntyä, siitä akseliputkea pitkin ylätukivarrelle ja tulipeltiä pitkin ylös ja edelleen ABS- yksikölle. Toinen puoli vastaavalla tavalla.

Toistaiseksi on sovitusta varten kiinni nippareilla, mutta teen kunnolliset kiinnikkeet letkuille kunhan löytyy parhaat kohdat tehdä liitokset ja saan vielä ABS- piuhat letkun viereen kaveriksi.




Etuiskarit myös vaihtoon, nämä toivottavasti on oikeasti hyvät.
Bilsteinin 7100- sarjan kepit short body- mallina, 12" iskua (laskennallisesti 305mm, mutta todellisuudessa 295mm). Iskarit on itse purettavissa/ kasattavissa, ja sisään- ja ulospäinvaimennuksen shimmit voi vaihtaa jos vaimennusta haluaa muuttaa. Samoin lisäsäiliön päässä on venttiili, josta voi halutessaan säätää typen painetta iskarissa.

Sisäänjousto pysyy samana kuin tähänkin asti, mutta nämä iskarit tarjoaa n.6cm lisää ulosjoustoa vanhoihin verrattuna. Eli n.120mm sisään, ja 175mm ulos; käytännössä sisäänjousto rajoitetaan max.110mm:n jotta iskari ei pääse pohjaamaan. Ulosjoustoa varten teen rajoitinliinat.

Etujouset vaihtuu nykyisistä Moogin progressiivista + 1.75" korotusblokeista Metalcloakin 2.5" korottaviin dual-rate jousiin. Niiden vapaa pituus on n.56cm, mikä riittää enemmän kuin hyvin siihen että jousi ei pääse täysin vapaaksi maksimi ulosjoustossakaan. Nykyisten vastaava pituus on reilu 10cm vähemmän
Tähän saakka jouset on riittäneet koska ulosjoustoa ei ole ollut niin paljoa että jousi pääsisi vapaaksi.



__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 07.08.2017 13:10
Vastaa lainaten