Löysimpä hyvän aiheen kun aikani tutkin arkistoja!
Alkaa kiinnostaa kanssa tuo lukon laitto taakse,
joten missä mennään hinta-laatu kuvion kanssa`?
Autohan 110LR aksula salispyry.
Valaiskaa hieman eri vaihtoehdoista, kytkettävä lienee oikea vaihtoehto pidemmän päälle ns. satunnaiseen safarointioffaamiseen/jokapäiväiseen ajoon ? -Renkaina 33" ja 35"
Lock's in the wrong side of the door...
-laulaa Peer Gynt!
-------stop the press-----------
wittujoo...taas hötkyilin!
Sieltä kun kaivoin syvemmältä, niin löytyi tähänastisen palstakokemukseni paras ja selventävin viesti by PAAVO:
> Moi,
>
>ootko yleisesti hankkimassa tietoa vai johonkin tiettyyn autoon >lukkoa etsimässä?
>
>Lukkoja on sekä kytkettäviä että automaattisia.
>
>Kytkettäva tarkoittaa sitä että kuski (tai appari) laittaa lukon >päälle ja pois halutessaan, käyttövoimana voi olla sähkö, alipaine, >paineilma tai neste. Kytkettävät lukot taitaa järkiään olla 100%, eli >lukitsevat vasemman ja oikean veto-akselin toisiinsa siten että ne >pyörivät varmasti samalla nopeudella. Esim. ARB tekee >paineilmatoimisia kytkettäviä lukkoja aika moneen akseliin, ja arpit >on hyvän ja kestävän lukon maineessa.
>
>Kytkettävän lukko on hyvä, pitää varmasti silloin kun on päällä, ja >on täysin irti silloin kun ei ole päällä, eli ei haittaa lainkaan >katuajoa eikä vaikuta (esim. liukkaankelin) ajo-ominaisuuksiin. >Kytkettävät lukot vaan tuppaa oleen aika kalliita, luokkaa tonnin >kipale.
>
>Kytkettävät lukot kai yleensä lukitsevat toisen vetarin >tasauspyörästön runkoon, täällä >
http://www.itsajeep.org/PhotoPost/sh....php/cat/15094 pitäis >olla (linkki ei just nyt toimi) räjäytyskuvia volvon akseleista, >toimintaperiaate selkiää viimeistään kun katselee kuvia >tasauspyrästön kanssa, toisen vetarin kytkeminen runkoon tosiaan >riittää.
>
>Automaattisien lukkojen toimintaan ei kuski voi vaikuttaa. >Automaattisia lukkoja on kans moneen lähtöön, lockright tulee >tuotemerkkinä ainakin mulla mieleen. Automaattiset lukot on halvempia >kuin kytkettävät, luokkaa viissataa kappale. Hyvä automaattilukko >pitää käsittääkseni hyvin, jotkut (kaikki?) saattavat äännellä >voimakkaastikin toimiessaan.
>
>Automaatilukko pitää myös silloin kun ei tarvitsisi, ja saattaa >vaikuttaa "mielenkiintoisella" tavalla ajo-ominaisuuksiin, esim. >lyhyt auto, lukko takana ja liukas keli ei ole välttämättä niitä >mukavimpia yhdistelmiä, ainakaan takavedolla.
>
>Ja sitten on vielä kitkalukot, jotka eivät ole varsinaisia lukkoja, >vaan eräänlausia jarruja, jotka tiettyyn rajaan saakka pytkivät >pitämään vetarit samassa pyörintävauhdissa. Tuo pitokyky riippuu >levypakan kuluneisuudesta ja kiristystiukkuudesta. Kitkalukkoperään >pitää olla oma LSD (limited slip differential) öljy. Ikääntyessään >kitkalukot löystyvät, kadulla ne toimivat kait hyvin, mutta >vaativammassa maastossa kitkalukko ei jaksa pitää tarpeeksi.
>
>Viisaammat täydentäkööt ja korjatkoot, mulla on omaa kokemusta eniten >lukottomasta autosta ja vasta kolme reissua kytkettävistä lukoista. >Toi Nallen neuvo oli kans hyvä, noista kahdesta putiikista löytyy >aika vankkaa asiantuntemusta, mutta tämä foorumi on hyvä paikka >kysellä kans.
>
>Tässä muutamia linkkejä:
>
>
http://www.arb.com.au/ -> >
http://www.arb.com.au/air_locker_loc...ferentials.htm
>
http://www.kamdiffs.com -> >
http://www.kamdiffs.com/brochures_pd...e_brochure.pdf
>
http://www.lockright.com ->
http://jtspeed.com/how_s_it_work__
>
http://www.kemppi.fi &
http://www.esab.fi
>
>sekä tietty
http://www.offivaruste.com ja
http://www.cros4wd.com
>
>-Paavo
Kitoosh!
-Eli kai se on köyhän ostettava laatua ja kateltava Arppia ?
Vai onko lukko-markkinoilla vaihtoehtoja ?
*pres play on the tape*
Edited by - 6LPK on 28/02/2005 01:10:13