Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma
No on kait tuossa akkukin, mutta kyllä se on kaapelin päässä. 6kV jännitteellä tuuppaavat sähköä tulemaan.
Ei se ihan sama ole, että onko dieseli vaiko sähkö. Sähköllä on Suomen tuotantorakenteella n. 100 gCo2/kWh mikä tarkoittaa täyssähköautossa n. 20 gCO2/km. Vastaava diesel - versio on "hiukan" enemmän eli luokkaa 110g CO2/km.
Tuossa PC-8000:ssa on 2x1450kW sähkökoneet ja jos ne käy 24h 3/4-teholla, niin energiaa on kulunut 52200kWh ja vastaten 4600litraa dieseliä. Diesel-koneilla sama litramäärä olis palanut justiinsa ekan 8h vuoron lopussa.
Sähköllä tuo jaksaa kuopia nikkeli- ja kuparimalmia n. 3 kertaa pidempään. Samalla energiamäärällä. Eikä kuski istu koko ajan pakokaasupilvessä.
Tää lasku liittyy siis siihen, että paljonko menis vuodessa työaikaa hukkaan tankkauksessa. Hukka on toki hiukka venyvä käsite koska koneen käyttöön taitaa liittyä taukoja muutenkin ja tankkaus voi tapahtua niiden aikana (?)
Tossa ois tommonen viteokin https://youtu.be/k6_aIGoXyTs
5220-> 52200. Jäi nolla pois 
|
Sähköä kuluu omankin kokemuksen mukaan 1/3 dieseliin verrattuna. Ja tämä ihan pelkästään hyötysuhteen mukaan ja kohteesta riippuen jopa vähemmän koska sähkömoottorin sisäiset vastukset on lähes nolla ja se ottaa energia vain silloin kun sitä kuormitetaan. Toki tommosessa puutarhakihvelissä on kaikkea säätöelkkua yms.digibokseja mutta silti.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.
Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.
Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa
Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä
Antsan Tuubi
|