Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutis
Miksi sitten Trafin sivuilla neuvotaan näin? Eli todellisen massan mukaan?
Autolle suurin sallittu perävaunumassa on vetotilanteessa 1 500 kg (tieto löytyy pääsääntöisesti rekisteriotteesta). Perävaunun kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 1 800 kg. Perävaunun vetäminen autolla on sallittua, jos perävaunun todellinen massa vetotilanteessa on enintään 1 500 kg.
Mikäli vetoauto painaa enemmän kuin 1 700 kg, tarvitaan B96- tai BE-kortti. B96-kortilla vetoauton paino saa tässä tapauksessa olla enintään 2 450 kg. BE-kortilla ajavan pitää puolestaan huomioida vain se, että vetoauto on B-luokan ajoneuvo ja perävaunun kokonaismassa on enintään 3 500 kg eli tämän esimerkin osalta 1 800 kg.
http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
|
Taas menee puurot ja vellit sekaisin!!
Auton vetopaino menee todellisen mukaan eli mitä painaa vaakalla! esim.autolla jonka vetokyky jarrullista on 1200kg ja siihen laitetaan 3500kg kokonaismassalla oleva traileri jonka omamassa 700kg, siihen saa ottaa vaan 500kg kuormaa. Sama kärry toisen auton perässä jossa vetopaino 3000kg saa ottaa kuormaa 2300kg.. Eli vetoauto määrää mitä siihen kärrin voi lastata.
Harva tietää näitä, esim monet laittaa surutta rautakaupasta 750kg kevytperävaunuun 500kg sementtiä kun kärrin kantavuus on 500kg, yllätyksenä tulee kun virkavalta antaa ylikuormasta sakot kun ei sillä uudella mersulla saa vetää kun 550kg
Ja mitä tulee tuohon ajokorttivaatimukseen, niin tien päällä on helpompaa katsoa että riittääkö kortti kun AJOKORTIN riittävyys katsotaan kokonaispainojen mukaan !
Ei pidä sekoittaa näitä asioita keskenään