Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1
Ilmaisia hevosia löytyy kyllä pienellä säätämisellä ja kulutuskin tippuu automaattisesti,
kun konetta ei tarvii enää kiusata ylipitkillä kiihdytyksillä. Pirteämpi kone menee jatkossa ihan pintakaasulla ja sitäkautta kulutuskin vähenee.
|
Kerroppa meille "tyhmille" juurtajaksain miten saat tällaisen yhtälön aikaan?
Ajatellaan vaikka nyt topicin alottajan hiacea ihan teoriatasolla, hiace vaatii edetäkseen 80kmh vauhdilla jonkun tietyn hevosvoimamäärän koneesta. Sanotaan nyt vaikka 40hv konetehoa, joka taas toteutuu esim. 25mm3 ruiskutuksella/1000 työtahtia/sylinteri.
Syöttöjen ruuvauksen jälkeenkö sama auto ei tarvi saman 80kmh nopeuden ylläpitämiseen sitä neljääkymmentähevosvoimaa?
Minun vastaus on että kyllä vaatii.
Pelkällä syötönsäädöllä (kuten aloittaja kertoi) jos ja kun ruiskutusennakkoa ei muuteta, kulutus ei tipu mihinkään.
Teoriatasolla pientä parannusta voi tapahtua, JOS ruiskutusennakkoa säädetään samalla aikaisemmalle (aloittajan mukaan ei tarvi)
Mitä aikaisemmalle mennään sen lähempänä on mäntä/etukammiotuho.
Toinen konsti on vaihtaa pumppuun suurempi nestepää jolla saadaan samalla 25mm3/1000työtahtia/sylinteri syöttömäärällä ruiskutushetki lyhyemmäksi = hieman nopeampi palaminen= hitusen parempi hyötysuhde käyntiäänen kärsiessä
Toki auto kiihtyy paremmin kuin vakiona (suuremmalla polttoaineen kulutuksella tosin)
Ja kaasupoljinta ei tarvi tasanopeudessa pitää niin syvällä mutta ruiskutusmäärä/sylinteri on sama jos ajonopeus on sama.
Huipputeho toki kasvaa syötönlisäämisellä, kulutuksen kustannuksella.
Täydellä syötöllä (Syöttömäärä säädetty isolle ja kaasu pohjassa) jakajapumpun rakenteesta johtuen myös ruiskutuksen aloitushetki hieman aikaistuu ja lopetus menee myöhäselle = savua ja turhaa lämpökuormaa koneelle.
En tiiä, voin olla väärässäkin...