Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 26.11.2016, 18:05
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Taitaa puuttua noista 63 sarjan mersuista airbäkit ja turvavyötkin, kun ei kaikkein yksinkertaisimmissa mainoksissa kerrota niistä mitään?

Siis en jaksanut edes kuukkeloida tuota mersun 50Nm lukituksella olevaa lukkoa, mutta jos jo minun 80 luvun w124 nelimatikissa oli tietokone, joka sai tietoa ainakin ohjauspyörän asennosta (eturenkaiden kääntökulma) eturenkaiden ja takakardaanin pyörimisnopeudesta, ja niiden perusteella valikoi
sähköhydraulisesti: Takaveto; 67%taakse/33% eteen ja 100%/100% keskitasauspyörästö lukossa.... ja sitten vielä tarpeen/nopeuden mukaan lukitsi takaperän kitkalukon (olikohan 30%) täysin lukkoon....
Ja tuossa oli nimenomaan toiminto, että renkaat linkussa neliveto ei mene päälle: Oli kiva pyörittää paskarinkiä takavedolla, ja kun oikaisi rattia hiukan, niin sitten veti myös etupyörät....

Ja tuo A3 audin ensimmäisen sukupolven haldex: auto on aina etuvetoinen, ja nuo /tuo tietokone ohjaa (sähkö-)hydraulisesti tuota takavetoa päälle, vaikka auto ei edes välttämätä liiku... ja tuo/nuo tietokoneet saa tietoa tuohon takavedon ohjaukseen mm. kiihtyvyysantureilta....
Ja tasauspyörästoissä (etu/taka) ei ole varmaankaan minkäänlaisia lukkoja, tuo/nuo tietokone ohjaa jarrujen avulla, että mikään rengas ei pyörisi liian lujaa....
Ja tosiaankin tuo on 15v vanha, uskoisin että tekniikka on kehittynyt huimasti, varsinkin siellä hintaluokan kalliimmassa päässä.

Oliskohan nuo 63 sarjan mersut suunniteltu semmoiselle ostajalle, että niiden ensiomistajien ei tarvitse muistaa kaljatuopin ääräessä kaikkia ominaisuuksia?
Wikipediassa se kerrotaan nimenomaan niin, että se tuon jälkeinen 4MATIC onkin avoimilla tasauspyörästöillä.

The first design of 4Matic system was introduced in 1987 on the W124

The first generation 4Matic system was originally a complex electronically controlled system with automatically engaging four-wheel drive (4WD), the system employs locking central and rear differentials to provide additional traction in slippery conditions. The centre differential, also known as the transfer case, contains two clutches. Each hydraulically enabled clutch is controlled separately to allow for three modes of operation: 2WD (mode 0) where 100% of available torque is available to the rear axle while the front axle is disconnected, and two 4WD modes which allow for 35/65 front/rear axle torque split (mode 1) or 50/50 front/rear axle torque split (mode 2). The rear differential lock, previously known as ASD on Mercedes-Benz models, can also be locked (mode 3) if rear wheel slip is still present when the transfer case 50/50 4WD mode 2 is engaged. Due to safety and stability concerns there is no front differential lock. The 4Matic system uses inputs from the three channel ABS system and a steering wheel angle sensor to decide when to intervene.

The second generation of 4Matic was reintroduced on the W210 series in 1998/1999.

The second generation of 4Matic utilized a full-time 4-wheel drive system with three open differentials front, centre and rear.

https://en.wikipedia.org/wiki/4Matic

Oltaisiinko nyt sitten palattu siihen ensimmäiseen ratkaisuun?

En vain ymmärrä, miten edestä voi ottaa vedon kokonaan pois, jos autossa on keskitasauspyörästö - mutta niinhän tuossa kerrotaan, että sielä kolme tasauspyörästöä on ja veto voitiin ohjata 100 % taakse.

Joku saisi kertoa lisätietoja??
Vastaa lainaten