Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach
Niin siksihän sinne on Haldex tuotu viskon tilalle, kun tehot ovat nousseet! En tunne juuri lainkaan tuon viskon toimintaa, mutta pointtina tässä olikin, ettei suurilla tehoilla voi vain luistattaa jotain kytkintä - mitä suurempi teho, sitä suurempi tilaus keskitasauspyörästölle.
|
Et ilmeisesti tunne myöskään Haldexin toimintaa, koska möläyttelet tuollaisia nerokkuuksia? Haldex on monilevykytkin, jota ohjataan sähköisesti niin että se antaa tieyn määrän vääntöä sinne missä sitä tarvitaan. Eli se on järjestelmä joka kytkinpakan luiston määrää ohjaamalla siirtää voimaa sinne missä tarvitaan. Jos pyörintänopeuseroa ei ole, ei ole luistoakaan. Jos on luistoa (ts. esim. takarenkaat sutii ja etupää otetaan mukaan), syntyy lämpöä ja kytkinpakat kuluu. Hassua, että kytkinpakkoihin ja luistoon perustuva järjestelmä on valittu niihin tehokkaimpiin superautoihin, jos se on kerran ihan paska.
Viskossa on iso kasa lamelleja, sekä lämmön mukaan viskositeettia vaihtava neste. Pyörintänopeuseron kasvaessa viskositeetti lisääntyy ja öljy "jähmettää" lamellien välistä pyörintänopeuseroa. Syntyy lämpöä, joka pidemmällä aikavälillä tuhoaa viskon nesteen ominaisuudet. Lamellit ei sinällään kulu mihinkään.
Torsenissa taas on kasa matoruuveja, jotka jakaa insinöörin suunnitteleman ja päättämän määrän mukaisesti tietyn väännön akseleiden välille (olkoon se sitten akselien tasauspyörästössä tai pitkittäin) ja pyrkii tasaamaan akseleiden välistä pyörintänopeuseroa. Siinäkin toki syntyy lämpöä.