Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Öööö.. just. Aika rautainen logiikka sulla, jos avoin tasauspyörästö mielestäsi välittää voiman paremmin kuin sellainen missä on joku voimaa "väkisin" jakava laitos, kuten esim. kitkalukko, visko, torsen tai ihan kiinteä lukko.
Fakta nyt on se, että täysin avoimilla tasauspyörästöillä oleva neliveto on kaikista surkein etenemään, on se ajoneuvo sitten luistinradalla tai umpihangessa.
|
Pointtihan tässä oli verrata mersun vanhaa systeemiä uuteen. Tai jos oikein tarkkoja ollaan, saman auton kahdessa eri versiossa on täysin erilainen nelivedon toteutus.
Mercedes-AMG E 43 4MATIC - täysin avoin keskitasauspyörästö
Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ - jakolaatikko
http://www.mercedes-amg.com/e43.php?...erview_section
http://www.mercedes-amg.com/webspeci...g#e63/overview
Kyllä varmasti tuo jälkimmäinen lähtee paremmin paikaltaan jäisellä suoralla tiellä - esim. liikennevaloista talviliukkaalla.
Mutta entä jos tulet stop merkin takaa tarkoituksenasi kiihdyttää, kun eturenkaat on käännettynä - silloinhan veto on jälkimmäisellä vain takapyörillä, kun E 43 sen kaikilla pyörillä on veto.
hei oikeasti älkää nyt sotkeko - tässä puhutaan mersuista - erilaisista mersuista .. pitäisi jotenkin vain tietää, mikä niistä mersuista on paras Suomen olosuhteissa.
Mielestäni asian ymmärtämistä auttaa, kun pohtii, mihin tarkoitukseen tämä uusi AMG E 63 S 4MATIC+ on suunniteltu - miettikää, moottorissa on tehoja 450 kW ja se kiihtyy 0 - 100 km/h ajassa 3.4 s
lisäksi mainostetaan: "Optimal traction, including on the racetrack."
https://www.mercedes-benz.com/en/mer...e-63-s-4matic/
Jos auto on optimoitu radalle - kuivalle asfaltille - niin miten perustelet väitteen, että se on nelivedoista paras myös liukkaalla?
Liukkaallahan tulee nimenomaan se ero, että sinun täytyy päästä liikkeelle myös silloin, kun eturenkaat on käännetty. Tuollaistahan ei radalla tapahdu, kiihdytys tapahtuu suoran alussa, jarrutus suoran lopussa, kaarteessa ei kiihdytetä, eikä jarruteta.
Älkää nyt sotkeko please tähän kaiken maailman maastureita - te ette alita auton Mercedes-AMG E 43 4MATIC kierrosaikaa moottoriradalla yhdelläkään maastoautolla - oli radalla kuinka liukasta hyvänsä.