Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
No otappa se sama jakari kouraan minkä päässä on pitkittäin oleva tappi ja työnnä se pitkän reiän läpi (= pusla), ja ala kääntää tukivartta ylös ja alas.. kihnuttaako vastaan? Oho, kato perkele kihnuttaahan se kun pitkää tappia koitetaan liikuttaa pitkähkön puslan sisällä. Eli ainoa mikä tuossa joustaa on se pusla..
|
Keskustelun tuossa vaiheessa kyse oli tappipäisen jakarin kiertymisestä ja kiertyminen tapahtuu jakarin pituusakselin ympäri, muusta liikkeestä en puhunut.
Kyllähän me kaikki tiedämme ettei missään autossa toimi kunnolla kuin Jeepin tehdastekoinen, kotitallissa rakennettu ratkaisu, sekin täytyy muistaa rakentaa euromaski päässä, muutoin menee vituix
Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, ilmeisesti Pajakamelikin on hylännyt tuo jäykän akselin katkaisun ja laakeroinnin turhan isotöisenä ja todennäköisesti leimakelvottomana ratkaisuna?
Alkuperäinen toivehan oli saada jakarialustaan lisää joustoa, mutta lisäjouston tarkempi määrittely olisi voinut selkeyttää tätä keskustelua eli riittääkö jakareiden ominaisuudet alkuunkaan vai täytyykö heti miettiä toisenlaista ratkaisua.
Rak:in laittamassa kuvassa on tietysti yksi vaihtoehto, jos rakentamisen määrä vasta tarvetta, onkohan tuossa jakareiden etupultit irroitettu, onko leimattu?
Timo mainitsi nuo jakarialustan epätoivottavat ominaisuudet, niiaava, keventävä ja muutkin ominaisuudet aivan paskoja.
Jarrutuksessa niiaus tuo etupäähän lisää painoa ja täten tehostaa jarrutusta.
Ylämäessä kevenevä keula siirtää vain lisää painoa takapäähän lisäten pitoa, toki lukottomassa etupäässä rengas helpommin hukkaa voimaa sutiessaan herkemmin.
Yleensä ajo-ominaisuuksien tarve on tottumiskysymys, minä en huomaa niissä mitään outoa parin lantikan ja vanhojen transiittien jälkeen