Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK
Kyllähän nuo jakarit pääsee kiertymään koska niiden takapää on tappityyppinen.
|
Vielä paremmin ne kiertyy vähemmällä puslatuholla, kun on tuolla "jenkkimallilla" tehty: rungon/ korin pää on poikittaisella pultilla (kuten akselissakin), ja siellä on hyvin kiertyvä flex joint. Akselinpäässä sitten kumipuslat jotka antaa periksi tuon pituuseron.
Puslia toki kuluu silti, mutta joustaa erittäin helposti - ja sen mitä metsässä noita jakarialustaisia seurannut niin jossain määrin paremmin kuin tuo "perinteinen" jakarialusta.
Tuossa oma Jeeppi jostain vuosien takaa jakarialustalla ("y-link"- jakarit):
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pajakameli
Nyt jos siis akseli olisi keskeltä poikki ja laakeroitu, akseli pääsisi kiertymään. Ei joustot kävisi niin puslien päälle  Liike akselin laakerilla olisi siis todella minimaalinen, mutta alapään puslien kestävyyttä se lisäisi sekä helpommin eläisi.. mutta saako leimalle?
|
Kehittelit juuri mielessäsi jenkki-Fordien Twin traction beam- jousituksen, mikä tuli joskus 80- luvulla osaan neliveto- Fordeista