Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Teboilin mies sanoi näin, kun kyselin että mitä eroa näillä raskaan- ja kevyemmän kaluston öljyllä on:
"Yleensä kevyen kaluston dieselmoottoreissa ei suositella käytettäväksi raskaan kaluston öljyjä, koska moottorit ja ajosuoritteet ovat erilaisia. Kevyen kaluston moottoreissa mm. litra tehot ja käytettävät kierrosluku alueet ovat erilaisia. Osa moottorivalmistajista antaa kevyen kaluston dieselmoottoreihin, jotka on käytössä pakettiautoissa vaihtoehtona käyttää myös raskaan kaluston dieselmoottoriöljyä, johtuen raskaammasta ajosta kuin missä normaali henkilöauto on. Raskaan kaluston öljyissä on parempi noen vastaanotto kyky verrattuna kevyen kaluston öljyihin. Toisaalta taas kevyen kaluston öljyissä on parempi nokka-akselin kulumissuoja. Tätä ominaisuutta vaaditaan varsinkin kun ajetaan suuremmilla nopeuksilla ja kierrosluvuilla. Noen vastaanottokyky taas korostuu ajettaessa raskaalla kuormalla. "
Ihan järkeenkäypää juttua, mitä en ainakaan ite vielä tienny.
|
Juurikin noin noita myytiin jo taannoin; raskaan kaluston kierrosluvut on puolet, ja väännöt 10 kertaisija, ei sinne samaa öljyä voi laittaa....
Mutta mitä tuo tarkoittaa? siis öljyhän ei "tiedä" kierroslukua, vaan ainoastaan nopeuden öljypinnan molemmin puolin;
siis jos esim. kiertokangen laakeri on kuorma-autossa tuplasti isompi, niin kierrosnopeus tuplattuna "kevyen-" dieselin k.o laakerin nopeus on sama.
ja tuo 10x vääntö: laakeripintaa on 10x enemmän
jne
Ainoa ero, mikä minua huolettaa noissa perinteisissä dieseleissä, on tuo "säilyminen/säilöminen": Tuo teboilin shpd on tarkoitettu kyllä pitkille vaihtoväleille, jotka tuolla raskaalla puolella on ajallisesti viikkoja/max, kuukausia. (ainut koneremontti tuli veneeseen, 2,8 litran 6 sylinterinen vapari diesel, muistaakseni 180 Nm vääntöä, ja 82 hv tehoa! siis joku laakeri petti... alkoi kolisemaan... ja öljyt oli vaihdettu vajaa 1000 litraa "dieselin" kulutusta ennen.... mutta 5 vuotta taisi olla liikaa, taikka öljyn suodattimen vaihto olisi pitänyt tehdä joka vuosi...)
Ja se syy, miksi nuo raskaan kaluston öljyt pakataan isoihin astioihin, on se että niitä ei ostaisi ns. normi-autoilijat.
Ja nuo kevyen kaluston öljyt on sitten erikseen: siellä öljyt myydään 4 litran kipoissa, ja litrahinta on aivan eri.... eri tuote eri ostajille.. siis autokorjaamot myy vain noita paremman katteen öljyjä (toki eroa tuotteessakin)
kumpikohan tinkaa hinnan ominaisuuksien tasalle; 7 litraa vuodessa ostava matti meikälänen, vai tuhansia litroja käyttävä kuljetusliike?
Tuo minun "Wara rengas-" audi a3 q, pumppusuutin dsl, on juurikin herkkä? tuolle pummusuuttimen nokkavauriolle? (varsinkin ohjelmoituna?)
Joten siihen ostin mobil:in öljyt.
Ja lopuksi:
Öljyn suodattimen vaihto on vähintään yhtätärkeää öljyjen kanssa, siis jos ajetaan vähän/öljyn vaihto historialtaan tuntemattomalla autolla!