Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 17.05.2016, 23:27
M4x4:n Avatar
M4x4 M4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.14
Sijainti: Tampere
Viestit: 105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Kakkosvaihtoehdossa tuo toinen turbo pitäisi olla huomattavasti suurempi kuin tuo ensimmäinen pikkuturbo joka lähtee alhaalta ahtamaan.
Näitähän on tehty useita mm. mersufoorumilla noihin superhörhövehkeisiin. Ahtoja ja vääntöä saa sen verran että alakerrat tahtoo pettää.
Taisi eräskin 3litranen G tuupata yli 1000nm.

Ykkösessä tulee eteen ongelma että jaksaako molemmat rinnakkain olevat turbot pyöriä samaa tahtia ja ahtaa samanverran ilmaa. Jos ei niin ahto "vuotaa" toisen imupuolen kautta harakoille. Noin kärjistäen.
Todennäköisesti toimisi kuitenkin aivan tarpeeksi hyvin. Hukkaportit vaan tarkasti samaan säätöön.

Jos pistäisin rinnakkain, niin varmaan vetäisin tässäkin tapauksessa hukkaportit jumiin ainakin aluksi, juuri tuon välttämiseksi, enkä rehellisesti usko mitsun moottorin pukkaavan 2 vakiokokoista pakopesää tukkoon.

Mutta mikäs siinä on perustelu, että sen toisen ahtimen täytyisi olla isompi ? Tää nyt varmaan riippuu taas siitä, että mitä haetaan, mutta jos se toinen turbo olisi radikaalisti isompi kompressoripuolelta ? Niin tässä tapauksessa varmaan pitäisi sitten värkätä joku bypass läppä, että ahtoilma ohittaa tuon pienemmän turbon jossain kohtaa.

Mun ajatus oli semmoinen, että toisin kuin näissä mitä nyt äkkiä googlestakin näkee missä on kaikenmaailman venttiileitä, niin laitettaisiin molemmile turboille vaan oma pakoputki, eli siinä vaiheessa kun pakokaasu poistuu ykkösturbosta, niin sen suunta on taivaantuuliin. ja sille toiselle turbolle kaikki pakokaasu tulee sen ison hukkaportin kautta. Tietysti sitten jos tosiaan toinen ahdin olisi isompi, niin pakopesän pyörittämiseen tarvittaisiin nuo pikkuahtimenkin jäännöskaasut.

pointti nyt kumminkin on, että koitettaisiin välttää kaikkai ylimääräisiä läppiä ja venttiileitä. toi juttu pitäs melkein piirtää johonkin...

Edit: jossainvaiheessahan siis kyllä vakioahtimen kompressorin tuotto jää pieneksi, jolloinka sitten luonnollisesti tarvittaisiin toinen isompi ahdin, mutta perustan teorian ajatukseen, jossa kuitenkaan yhden vakio kompressorin maksimituottoa ei ole tarvetta ylittää. Eli siinävaiheessa kun pakopesä menee tukkoon saataisiin paine pöhäytettyä sarjasta pois, mutta silti " hyötykäyttöön". Tavoite voisi olla vaikka 1.5bar ahtoa ilman merkittävää pakopaineen karkaamista. Vakioturbollahan siis saa tuon 1.5 painetta kun vaan säätää, mutta pakopaineet on tässäkohtaa jo melkoiset.

Viimeksi muokannut M4x4 : 17.05.2016 23:33
Vastaa lainaten