Näytä yksittäinen viesti
  #12  
Vanha 09.02.2005, 21:51
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Murros on se nivel, joka mahdollistaa samaan aikaan vedon eturenkaille ja renkaiden kääntelyn. Valitettavasti se on yleensä niitä osia, jotka herkimmin voimansiirrossa hajoaa.

Nivelet ovat usimmiten vakionopeustyypisiä, eli Birfield- tai Rzeppaniveliä (kuten ylläolevassa kuvassa), mutta myös ei-vakionopeustyyppisiä (kardaaniristikko) löytyy, lähinnä Amerikkalaisista kyhäelmistä. Unimogeissa murros on sitten ehkä parhaimmasta päästä, kun murros on toteutettu tuplaristinivelellä, mutta lähinnä koska akselin porttaalirakenne sen mahdollistaa.

Ai mikä on porttaaliakseli? No...

Mutta ettei tämä olisi ihan tyhjänpäiväistä löpinää, niin kysytääs, että minkälaisia käyttökokemuksia Unimog-ukoilla on ollut niistä tuplaristikoista? Ovatko kestoltaan "isältä pojalle"-tyyppisiä (rasvauksesta huolta pitäen), vai saako niitä sopivalla rääkillä rikki?

Vastaa lainaten