Hienosti meni laakerin vaihto. Voisin tänne selostaa tapahtuman eli perä pukkien päälle, renkaat pois ja peräöljyt valumaan.
Jarrurummut irti, abs tunnistimet irti, jarrukengät pois, jarruletku pihdeillä tukkoon ja jarruletku irti.
Nyt akselin päästä neljä pulttia irti ja vetoakseli vaan vedetään pois.
Nyt alkaa se hauskuus eli akselissa on abs kehä joka pitäis saada pois. Annettiin vähän lämpöä kehään ja sen alla olevalla mutterilla työnnettiin kehä irti. Kehää ei kannata järjettömästi hehkuttaa ettei hampaat vaurioidu.
Itse laakeri lähti vähän raudalla vääntämällä koko pakettina.
(vasemmalla puolen laakerin mutteri on sitten ilmeisesti ryssänkierteellä)
Sitä ei tarvinnut vaihtaa vaan akselin päässä (missä ne 4pulttia) 4kpl sinnilevyjä 3kpl 1mm ja 1kpl 0.5mm.
Otin vaan 0,5mm levyn välistä ja näin laakeri kiristyi ja välys lähti.
Uudet laakerit vaan akseliin ja tiivisteet. mitään prässiä ei ollu käytettävissä joten rikottiin vanha laakeri ja siitä saatiin holkki jota takomalla painettiin uusi laakkeri paikoilleen ja akselimutterilla kireelle.
Laitettiin abs kehä noin 20cm pitkään ja halkaisijaltaa noin 15cm rautaputkeen ja pillillä lämmittettiin kehä tasaisen kuumaksi (ei suoralla liekillä) kauttaaltaan niin ei tarvinut kuin pudottaa akselia pitkin takaisin paikoilleen. Kannattaa tosiaan vaihtaa myös ne tiivisteet perästä abs anturin jälkeen. ei mee vaseliinit ja hyboidi sekasin.
Nyt voisin jälleen esittää muutamia kysymyksiä tietäjille, kun samalla nyt kun oli akselit jo irti niin käytettiin myös perämurikka auki, että näkee myös sisempien laakereiden, hammastuksen yms kunnon ja täydellinen puhdistus samalla.
Eli rangerissahan on ilmeisesti Danan perä? Mutta mikä on se tarkempi malli?
En netistä löytänyt samanlaista eli edestä aukeavaa.
Kun paketti on kasassa ja perään tulisi laittaa uudet öljyt niin tilavuudeksi ilmoitetaan 1,9 litraa joka on liian vähän. Öljyksi meni suosituksen mukaan castrolin 75w-140 limited slip ja sitä meni noin 2,5 litraa.
Tässä oli koko operaatio epäselvästi selitettynä