Moi,
mites latausjännitettä vois nostaa muissa autoissa, joissa on säädin laturissa?
Eikös laturi tunnista jännitteen merkkivalolta tulevasta piuhasta? Jos siihen laittais vaan diodin päästösuuntaan niin eikä latausjännitteen pitäis nousta diodin kynnysjännitteen (~0.7V) verran?
Vastusjaollakin vois koittaa huijata (vetää piuhaa maihin päin pienellä vastuksella).jos tuohon piuhaan ei voi laittaa diodia.
Ja paljonko AGM-akuille olis soppeli latausjännite? Paljonko saa olla korkeintaan kylmästartin jälkeen, ja mitä vähintään/korkeintaan jänitteiden tasaannuttua?
Täällä
http://batteryuniversity.com/learn/a..._glass_mat_agm sanotaan näin:
Lainaus:
As with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. A charge to 2.40V/cell (and higher) is fine; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell); a direct replacement with a sealed unit could overcharge the battery on a long drive.
|
Täällä
http://support.rollsbattery.com/supp...5-agm-charging on tällainen taulukko:
[img]
http://cdn.freshdesk.com/data/helpde...jpg?1369332706
[/img]
-Paavo