Näytä yksittäinen viesti
Vanha 02.01.2016, 20:18
eilhik eilhik ei ole kirjautuneena
Konkari

Rekisteröitynyt: 10.11.08
Sijainti: skavaböle
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Tässä jokin aika sitten tuli yksi työntekijä hakemaan eristysnauhaa. Minä siihen kysymään, että onhan sitä, mutta mihin tarvitaan? Hän näytti työssä käyttämänsä sähkölaitteen kytkentäjohtoa, jossa oli kaapelin eriste ja äärijohtimenkin eriste viiltynyt irtipois ja kupari näkyvissä. Sanoin, että eipä teipata tätä vaan laitetaan johto romuun ja otetaan ehjä johto tuolta laatikosta, missä on hylkyyn menneiden koneiden ehjiä johtoja.

Tuli siinä mieleen sellainen juttu, että kaikki eivät välttämättä ole yhtä valveutuneita ja tule kysymään apua silloin kun avun paikka on, vaan tehdään jotakin tee-se-itse-virityksiä. Motiivina voi olla jokin itse selviytymisen tavoite, "hoidan kyllä hommani". Jos tällainen olisi mennyt itse teipaten ohi valvonnan ja siinä olisi myöhemmin sattunut joku hasardi, niin työnjohto olisi istunut käräjillä. Miten monta paikkaa onkaan, missä joku työntekijä voi itsensä jonkin luvattoman virityksen tai ohjeiden vastaisen toiminnan vuoksi itseään (tai muita?) vahingoittaa...
Juurikin näin kaikki hokee että työnantajan täytyy sitä ja tuota tehdä työturvallisuuden eteen ja yksi arjensankari fiksuudessaan tuhoaa tuonkin kuvitelman , kyllä se tekemisen vastuu on työntekijällä myöskin ja aina on saanut suojavälineet mitä työt on tarvinnut ja vaatinut se on sitten omasta viitseliäisyydestään (laiskuus) jos ei viitsi tai halua käyttää ja nykyään vain tuppaa tulla lähtö sieltä työpaikalta jos niitä ei ole mukana ja päällä sitä ammattiaan suorittaessa.

Yli 35vuotta sitten purettiin asbestiputkia shortsit ja t-paita päällä ja sandaalit jalassa, sätkä huulessa tuskin tätä päivää oikeissa töissä.
(en menisi tällä nykyisellä tiedolla lähellekään ko, työmaata)

Vapaa-aika ja sen puuhat on sitten erikseen mutta ei ne suojaukset pahasta ole jos meinaa nähdä, kuulla ja hengittää vielä myöhemminkin.

Joskus tapaturmatapauksia työnkin takia seuranneena ei voi muuta kuin ihmetellä ihmismieltä kuinka moneen se oikeasti taipuu ja pystyy.
(kaikki on mahdollista ja mikään ei enää kohta yllätä!)
Vastaa lainaten