Olen kuvannut, ja kehittänyt itse kuvat jo vuonna -86, lähinnä tietenkin mv...Nämä on siis vain testikuvia. RAWeista kehitettyjä en vielä viittiny esitellä...
- Eka kuva, vein kameran niin lähelle koiraa, ettei enää tarkennus kuonoon onnistunut. Valona 3x 18W halogeenit katossa + heikko ulkoa tuleva valo.
- Toinen, testasin yhdysrakenteista salamaa.
- Kolmas, testasin kameran erilaisia hämärä/ yö asetuksia, tuo taisi olla joku "värikäs maisema" tms.
tuossa...joku toinen asetus
P1010243 by
Mikael Torppa, on Flickr
- Neljäs... Paikallisen kauppakeskuksen kattoparkissa, testasin eri ohjelmia/säätöjä...
Jalustoja on sekä vanhaa optiikaa, mihin on tulossa MFT sovitteet. Lähinnä video ominaisuuksien takia tuon kameran hommasin. Tosin heti loppui muistikorteista nopeus...Tänään sain hommattua uuden kortin, niin seuraavana loppui koneesta tehot, pyörittää videota. Varusteita on tilauksessa, lähinnnä videointia varten.
Kyseessä siis tuo kamera:
http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-g7
Hintaluokaan nähden tekee mielestäni kohtalaista videota:
https://www.youtube.com/watch?v=gDctKUYk5tk
-Sama kenno ja osa teknikkaa mitä GH4:ssä, softalla rajoitettu mm. bitrate 4K videossa ja kesto. HDMI ei anna clean modea eikä kuuloke liitintä.
Suurin osa test kuvista on ihan täys automaatilla otettuja. Tuo kamera on muuten älyttömän nopeasti kuvausvalmiina!
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Nyt en totta puhuen muista oletko aiemmin kuvannut järkkärilla, mutta jos et ole, niin tässä jotain vihjeitä. Jos olet kuvannut, niin älä ota pahalla
Ensimmäinen ja tärkein vihje: unohda automaattiasetukset heti, ja ala räpsiä mahdollisimman paljon kahdella moodilla: valotus- ja aukko prioriteettina, ISO- automaatilla ensi alkuun. Muista tsekata mihin kamera tarkentaa; piste/ alue -> valitse tarvittaessa haluttuun kohtaan. Epäonnistumisia tulee alussa järjetön määrä, älä lannistu  osta jalusta, jos haluat kuvata pimeässä.
Esimerkkeinä:
* Ekassa kuvassasi aukon valinnalla -> syväterävyys kohdalleen (tarkennus joko kuonoon tai silmään) -> saat halutessasi hyvinkin tarkasti kohdan mikä on tarkka. Valotus on tällaisessa oikeasti hankala, tahtoo helposti mennä joko ali tai yli, koska kohde on tumma ja valo tulee yhdeltä sivulta.
Näin läheltä et tahdo saada millään järkevällä aukolla tarkkaa piirtoa kuonosta korvaan - eikä ole tarviskaan.
Nyt kuva on oikeasti vähän kökkö, ei ole oikein mikään osa hyvin. Syväterävyys/ tarkennus ei ihan kohdallaan, valotuksen osalta toinen puoli pimeä -> kannattaa heti alusta opetella käyttämään valotuksen +/- esiasetusta, jos ei ota kuvia puhtaasti manuaaliasetuksella. Yleensä kannattaa jättää vähän pimeäksi, ja korjata jälkikäteen.
* Toinen kuva: ainakin minun mielestä hieno. Tarkennus ja syväterävyys toimii kuvassa hyvin -> kuono/ silmät tarkkoja, turkkikin näkyy hienosti. Korvat vähän taustalla, tuo kohteen hyvin esille. Automaatilla otettu? -> sattunut hämärän takia aukkoarov hyvin kohdalleen.
* Kolmas kuva: äärimmäisen hyvä esimerkki miten täysin vituilleen kamerat yleensä vetää valkotasapainon tietyssä keinovalossa. Kuvassa on fiilis kohdallaan, mutta suoraan sanoen värit on täyttä paskaa. Tällaisessa on oleellista ottaa kameran valkotasapaino haltuun; riippuen härvelistä, niin jossain 2.5K-3.5K välissä voisi olla aika lähellä sopivaa.
* Neljäs kuva: Hommaa jalusta  Käsivaralla noissa oloissa tarvitsee vakaan käden, helvetin valovoimaisen obiskan, ja kameran joka kestää ottaa korkeilla ISO- arvoilla kuvia. Hämärässä/ pimeässä kun ottaa kuvia paikallaan olevista kohteista niin ISO arvoon 100, aukko vähän tilanteesta riippuen jonnekin 5-9 välille. Yleensä kannattaa käyttää aukon esivalintaa, ISO manuaalilla ja kamera päättää valotusajan. Tarvittaessa valotukselle +/- korjausta kehiin. Tai sitten ihan vain manuaalina koko homma 
|