Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Ensikksi iso peukku!
Siis siitä että näyttää, että tuo rakentelu tulee toteutettua aika vaatimattomilla puitteilla, ja jälkeä syntyy!
|
Tack!
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Noihin ylätukivarsien korvakoihin minä tekisin pari vahvistusta: rungon puolen korvakot (esim. tukivarran yläpään kohdalta/keskeltä) ottaisin kiinni molemmin puolin runkoaisaan siihen vaihteiston takana olevan poikittaipalkin kohdalle, vaikka suuruusluokkaa 30mm olevalla putkella...
|
Oon kanssa pohtinu olisko siinä järkeä, toki eihän siitä painoa paljoa tule mutta kyllä tuollainen 48,3 putki kestää aika paljon noin lyhyenä, ja siinä on vielä kaupan päälle lisätukia, mitkä menee limittäin. Monesti Arvioidaan paljonko jokin juttu kestää x-määrän voimaa, ja todetaan että se tarttee lisätukeä, mutta unohdetaan että se pieni lisäkolmio ei ota kaikkea voimaa vastaan, vaan se jakaa sitä voimaa, ja vahvistaa alkuperäistä kappaletta. Eli se alkuperäisen kappaleen kestävyys ei katoa mihinkään.
Esim jos vaikka putki kestää vaikka sen 500kg:n rasituksen, ja laitat siihen molemmin puolin kolmion mitkä kestää sen 100kg, niin kestävyys ei oo 700kg vaan kun ne on hitsattu vaikkapa hieman eri kulmiin niin kestävyys saattaa nousta jopa 1000kg. En tiedä sainko ajatuksia puettua ymmärrettäväksi tekstiksi.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Ja toinen mihin kiinnittäsin huomiota: tuo BJ-40 puolikevennetty taka-akseli putki ei ole hirveän luja; siis kestää murikasta/välityksestä tulevaa suoraa vääntörasitusta, JA molemista "tukivarsista-" siis lehtijousista tulevia voimia aika hyvin...
Mutta kun tehdään "tukivarret-" sovellus, niin tuo akseliputki voi antaa periksi/joustaa liikaa... (siis eteenpäin vedätettäessä ylätykivarsia venytetään voimalla x, ja alatukivarret työntää autoa eteenpäin etenemisvoimallaan + ylätukivasien voimalla x)
Muuten tuo tukivarsien korkeusero näyttää siedettävältä....
|
Panhardin akselinpään lisätuennassa otin tätä huomioon kun sen tekaisin

laitan kuvia jossain vaiheessa