Turbon avulla saadaan parempi täytös, ja välijäähdyttimellä saadaan parempi happipitoisuus, kun kylmä ilma sisältää enemmän happea/tilavuusyksikkö. (nyt tuli vähän kikkailtua termeillä...) Eli kyllä kaikissa "teho koneissa" on jonkun sortin välijäähdytin. Esim aika monessa keskinopeus dieselissä on jäähdytysvesi välijäähdytin, jossa ilma aluksi jäähdytetään HT-piirin vedellä (70-90 astetta) ja sitten LT-piirin vedellä (jotain 40 astetta). (asteluvut saattavat heittää)
Mutta menee ohi aiheen.
Eli älä välitä jos ei ihan 100% aukee, ei se mullekkaan oo auennu. Sen tiiän että kaikki moottorinvalmistajat joutuu rakentamaan testikoneita, jotta ne saa käyttökelpoisia tuloksia, niitä kun ei voi laskee niin että tulis tarpeeks todenmukainen malli...
Edited by - Grau on 21/01/2005 00:39:19
|