Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja f250
Juuri tämmöstä oon katellu ois vaa nopeempi ku hydrauliset halkoja onko kellää kokemuksia ?
|
Ensimmäinen halkomakone, jolle työskentelyä tuli seurattua, itse olin vain apuna oli sellainen traktorilla pyöritettävä ruuvi. En suosittele.
Mielestäni kehityskelpoisin on hydraulivoimalla halkova laite ja voihan sellaisen version rakentaa, joka on tarpeeksi vahva halkaisemaan yhdellä kerralla pöllin riittävän moneen osaan.
Oikein pienessä hydraulihalkojassa työskentelyä hidasti puiden siirtely ja olisi tarvinut olla joku työskentelytaso vehkeen yhteydessä. Silläkin parissa paivassa halkoi niin paljon saunapuita, että ei ole pariin kesään tarvinut asiaan palata. Halkaisin puita vain sen verta, että mahtuu tulipesään ja pieniä sytytyspuita teen erikseen kirveellä pienentämällä hydraulisesti halottuja.
Jos nopeutta halutaan, niin mielestäni laitteessa pitäisi olla muitakin ominaisuuksia kuin pelkkä halkominen, jotta puut kulkeutuu rivakasti esim. peräkärryyn ja ne saa laitteeseen menemään kevyesti.
Sitten tullaan taas siihen, että hake onkin tehokkaampi menetelmä jos tarve on riittävän suurta.