Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ
Ja hyötyä ei välttämättä saa asiasta ensin valittanut.
Ihmetyttää ettei katsastusta keskeytetty. Onhan noiden rangaistusmaksujen täytynyt siellä tulla ilmi.
Vai voiko katsuri vaieta seurauksista?
|
En usko että tämän päivän katsastajista monikaan edes tietää, että 80-luvulla on ollut verovapaita maastureita ja sen jälkeen vielä kevyemmin verotettuja.
Hyvä kun osaavat katsoa että valot toimivat autossa ja rengasrauta ei mene pohjasta läpi.
Hiljattain käytin leimalla yhden vm -88 pakun, jossa hätävilkut ei toiminut heti. Katkasijaa kun renkkasi myöhemmin, niin nyt taas toimii. Leimasetä kirjasi sen katsastuspapereihin ja koitti sillä saada auton hylättyä. Lisäksi yksi takapyörän laakeri, peruutusvalo ja rekisterikilven valo ei toiminut.
"Käskin" mennä lukemaan katsastajan käsikirjaa ja miettimään mitä voi vaatia kyseisestä autosta. Sillä aikaa sain laitettua peruutusvalojen virtapiuhan sulakerasialle kiinni ja rekisterikilven valon toimimaan polttimoa pikkasen liikuttamalla. Hätävilkku vaaditaan vasta 1/89 alkaen.
Reilun 10 min odottelun jälkeen tuli herra takaisin ja totesi ettei autossa tarvinnut hätävilkun toimia

Rekisterikilven merkkivalon toimattomuudenkin poisti vanhemman leimasedän kehotuksesta, joten tuli vain korjauskehotus laakerista ja peruutusvalosta, joka toimi jo siinä vaiheessa.
Jotenkin en luota, että mikään muukaan yli 10v sitten voimassa ollut asia olisi tämän päivän tuoreilla leimasedillä tiedossa, ellei taustalla ole omaa autoharrastusta ja oikeasti kiinnostusta asiaan. Kun ei itsekkään tiedä, paha on mennä neuvomaan asiakkaita oikein. Jokainen järkevä VW T4 D/TD/TDI bussin omistaja on sen varmaan jo muuttanut matkailuautoksi pienellä sähkölevyllä ja vanerilevyn palalla, joten ei varmaan tule edes leimasedällä mieleen että vastaava vähän vanhempi T3 syncro ja ekat T4 syncrot ovat ollut lievemmin verotettuja.