Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 19.06.2015, 09:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Eli jos perustaa kaiken tietonsa jenkkipalstoilta luettuun bullshittiin kannattaa joskus jättää myös kommentoimatta jos ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta.
Minun täytyy varmaan rakentaa sitten vielä pari Jeeppiä lisää, että on tarpeeksi omakohtaista kokemusta Kaksi korotettua XJ:tä (joista toinen parkkipaikalla katolleen kaadettu ) ja yksi kappale ZJ:tä, ja niillä maantieajoa korotettuna takana parisensataa tuhatta kilometriä + metsäreissut päälle. Aikalailla erilaisilla setupeilla rakennettuna, aikalailla paljon rakennettuna.

Mitä tulee tuohon kiikkeryyteen, niin meillä on varmaan sitten erilaiset käsitykset siitä kiikkeryydestä. XJ:ssä oli 4" todellista korotusta pitkillä tukivarsilla, järein mahdollinen etuvakaaja - ja se oli silti sellaisenaan jo mielestäni liian kiikkerä/ yläpainoinen, ja toisaalta metsässä vakaaja avattuna oikeasti kallisteli turhan paljon vinoilla paikoilla. Hyvin se itse asiassa meni ~20km/h vauhdista nurin asvalttiparkkiksellakin, etuvakaaja kiinni Laitetaan muistona oikein kuvan kanssa:




Kommentillani ei ollut mitään tekemistä jenkkipalstojen kanssa, vaan ihan yleisen järjen ja fysiikan lakien Jos laitat keskelle autoa jousen kantamaan, se lisää väkisinkin auton kallistusherkkyyttä verrattuna samaan autoon samoilla pääjousilla ilman apuvieteriä. Se on ihan yksinkertaista fysiikkaa, ja siinä ei auta mitkään taikatemput tai loitsut asiaa muuttamaan. Toki jos siellä on apujousi joka on niin löysä että se kantaa vain tyyliin 100kg kuormaa niin eihän se kauheasti vaikuta.
Toisaalta jos minulta kysytään, niin mikä tahansa korotetussa autossa alustan toimintaa ja auton käytöstä huonontava ratkaisu on paska ratkaisu. Mitä parempana korotetun auton pystyy pitämään ajettavuudeltaan ja vähentämään kallistelua, on se plussaa sekä metsässä että kadulla ajaessa. Siksi niitä drop pitman armejakaan ei kannata käyttää, eikä laskea panhardin korinpään kiinnityspistettä alemmas, kun sekin vaikuttaa auton kallisteluun negatiivisesti (mitä lähempänä auton painopisteen korkeutta panhardin kiinnityspisteet on, sitä vähemmän auto kallistelee).


Jokainen toki saa rakentaa miten haluaa, mutta jos itse miettisin apujousia niin laittaisin ilmapussit molemmin puolin koripalkin ja akselin väliin lehtijousien kaveriksi. Saa korkeussäädettävän alustan/ kuorman kanssa suorassa pysyvän alustan, on erittäin helppo asentaa/ rakentaa, ei tartte välttämättä rakentaa sitä trussia että akseli kestää, ja on alustan toiminnan ja auton käytöksen kannalta parempi ratkaisu. On vielä kaikenlisäksi laillinenkin, jousitustyyppi kun ei vaihdu ja tuontyypisessä korkeussäädettävässä ei pitäisi olla esteitä leiman kannalta. Siitä olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi, että mitään apuvietereitä ei kannata alkaa virittelemään samalla paikalle. Ei niin löysiä jousia olekkaan mitkä siinä toimisi järkevästi. Ilmajousissa on se hyvä puoli, että niihin voi laittaa juuri niin vähän ilmaa kuin tarvitsee -> ei tule kivirekeä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 19.06.2015 09:27
Vastaa lainaten