Jos tunnistimen etupuolelle laitetaan jäykisteitä, niin tunnistimen kohdalle tulee suurempi kiihtyvyys tai paremminkin hidastuvuus, jolloin se laukeaa helpommin. Siis jäykisteet ja tai heikonnukset vaikuttavat. tunnistimelle tulevaan kiihtyvyyteen ja sitä kautta turvatyynyjen laukeamiseen (turvavyön kiristimien).
Nenä ei ole ollut kipeä, mutta ratti on mahaa ikävästi painanut aurahommissa, kun on tullut odottamaton pysähtyminen.
Nykyjärjestelmillä myös nopeustieto on merkittävä suure (varsinkin maasturi), sillä nopeustiedon perusteella voidaan eliminoida tarpeettomia räjähtämisiä.
Esim. Volvo käyttää nykyautoissa 5 erilaista ns. törmäystasoa ja ne ovat jaoteltu kahdeksi ohjelmaksi riippuen onko turvavyöt käytössä. Tyynyssä on kaksi ”paukkua”, jolla voidaan säätää paineistus nopeutta, sekä viive ”lasketaan” kolaritilanteen mukaan (siellä on varmaan valmis ”kartta” asiaa varten).
j.h
|