Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jannu-11
Eipä ollut apua uudesta tulpanjohdosta vaan oireet jatkuvat samanlaisina
ja samassa pytyssä. Tilasin uuden virranjakajan kannen ja pyörijän varoiksi. Vikakoodit luettiin tänään mutta ei löytynyt. Eipä tuo vikakoodien lukeminen varmaan muutenkaan tuon ikäiseen autoon paljoa auta. Kellään ideaa mistä seuraavaksi vikaa etsisi?
Jannu
|
Jos k.o pytty on pätkinyt/ollut mykkä kuumana, niin tulppa on voinut otta itseensä. Siis minä tarkistaisin tulpan, taikka vaihtaisin "naapuri-" pytystä ristiin, ja jos vika siirtyy, niin silloin vika on tulpassa.
Ja sitten yleisellä tasolla: Tulpanjohtoja ei kannata vetää irti johdosta repimällä, jotkut tulpanjohdot saa siipeensä jos siitä. -> itse aikanaan tein tulpanjohdon irroittimen taittamalla sähkökoneen hitsipuikosta semmoisen U-kirjaimen muotoisen koukun, joka oli sisältä sopiva tulpan ympärille, siis "veti/työnsi" suoraan tulpan johdon päästä.
Ja noissa bensakoneissa kannattaa kiinnittää huomiota juurikin noihin sytytyspuolen suurjännite osiin; siis tulppien pitää olla oikeat, ja sopivat myös tulpanjohdoille (näin "uudessa" yleensä automaattisesti).
ja hyvälaatuiset osat, siis hyvä ja halpa on monesti toisensa poissulkevia, tulee pitemmänpäälle edullisemmaksi, puhumattakaan siitä, että osia uusitaan vasta sitten, kun kone alkaa röpöttämään. Siis pelkästään se, että suurjänniteosat on priimakunnossa, verrattuna siihen että menee katsastuksesta läpi/ korvakuulolla kaikki on kunnossa, polttoaineen säästö voi olla jopa yli 20 %.
Nykyään kaikki tulpat on varmaan tuolla "paksulla" päällä, siis ei enää ole niitä tulppia, eikä tuplajohtoja, jotka on sillä n. 4 mm kierteellä.
Ja tuosta virranjakajasta: Jopa saman tarvikemerkin osissa oli taannoin (-80 luvulla) minun carinassa seuraavia ongelmia: yhdessä pyörijässä "kieli" oli melkein 2 milliä liian lyhyt, yksi pyörijä oli niin matala, että kannen puolanjohdon hiili ei yltänyt pyörijään,. toki vikaa oli myös virranjakajan kannessa...
p.s pari autoa sattunut vastaan, missä tuo virranjakan keskihiili on tippunut aikojen saatossa pois...