Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O
Eihän siinä mennyt kuin koko hemmetin päivä kun tappelin apparin takajarrun kanssa. Kävin siihen oikein uudet jarrukengätkin ostamassa, mutta eih. Kuskin puolella ei ollut mitään ongelmaa. Siellä oli vain vanne hieman jumissa, mutta voimalla senkin sai lopulta irti. Tuo apparin takajarru oli perin mielenkiintoinen tapaus. Laitoin sinne uudet jarrukengät ja uuden asennussarjan. Joka kerta kun kiristi pyörän pultit niin jarru meni lukkoon. Riitti että jarrurummussa olevan pienen ruuvin kiristi niin jarru oli lukossa. Aattelin että rengasta pyörittämällä homma ratkee. Mutta sitten alkoi perä pitään ihmeellistä vikinää. Ens luulin että jarru vikisee, mutta se ääni tulikin perästä. Tämä toistui aina kun veto oli apparin takarenkaalla. Kuskin takarenkaan kanssa ei kuulunut mitään ääniä. Vaihdoin sinne sitten 80w-90 öljyt. Alkuun näytti että ääni poistui. Mutta eih. Siellä se oli edelleen. Lisäksi kuului hieman rohinaa sieltä jarrun suunnalta. Pidin hieman pidemmän paussin ja näytti että ääni poistui pysyvästi, kunnes se yllättäen tuli takaisin. En tie vetääkö joku laakeri viimeisiä? Perästä tullut öljy oli ainakin ihan harmaata. Lopulta sekin ääni sitten katosi kokonaan ja rohinakin loppui. Ehkä se oli voitelun puutetta vaan? Silti tuo takajarru jumitus jatkui. Kaikki oli ok niin kauan kunnes kiristit pyörän pultit loppuun asti tai tämän jarrurummun lukitusruuvin. Kasasin varmaan kymmenkunta kertaa uusiksi ja aina sama vika. Tuossahan jarru on perin mielenkiintoinen. Siellähän on kaksi jarrukenkää. Oikea ja vasen. Tämä vasen on ilmeisesti kohtuu kiinteä asennus. Ainakaan jarrumäntä ei liikuta sitä. Sama homma oli nimittäin kuskin puolella. Siinä on jonkin asteen automaattikiristin välillä. En tiedä kuuluuko sen toimia normi jarrun kanssa vai ainoastaan käsijarrun kanssa? Käsijarru tulee nimittäin tuohon kiinni. Mutta kuitenkin. Kummallakin puolella tämä kyseinen jarrukenkä oli käytännössä uusi pinnaltaan. Kun taas se toinen kenkä oli kummastakin ihan loppu. Lopulta testasin jarrurumpua asennella ilman tätä vasemman puoleista jarrukenkää, mikä on siis kohtuu kiinteällä asennuksella. Ilman sitä ei ollut mitään jumitusta. Joten testasin sitten kasaa systeemin niin että laitan tuohon vanhan jarrukengän, mikä oli siis kohtuu uusi pinnaltaan ja toiselle puolelle laitan taas kokonaan uuden kengän. No nythän se jarru toimi ilman mitään jumitusta. Vertailin niiden jarrukenkien kulutuspintoja uuteen ennen asennusta ja ne näytti olevan kohtuu saman pinnan omaavia. Kengät oli muutenkin täsmälleen samannäköiset kuin autossa olleet, joten tuota ei oikein kenkien eroavaisuus selitä millään. Aikaisemmin nosturilla nelivetoa kun kokeillut niin kuskin puoleiset renkaat pyörii. Nyt pyörii kuskin eturengas, apparin takarengas ja hieman kuskin takarengas. Kädellä saa pysäytettyä tuon kuskin eturenkaan, jonka jälkeen apparin eturengas lähtee heti pyörimään.
Mut ei ole kyllä ikinä ennen tuollaiseen jarruviritelmään törmännyt. Noh. Nyt jarrut toimii kuten kuuluu...
|
Ehkä just tämän tyyppisten jarruremonttien takia kaikkien etu on, että jarrut testataan dynamometrillä ...