Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh44
Juu sketch upilla piirtelen kun se on sopivan yksinkertainen ohjelma yksinkertaiselle hitsarille
Vasta nyt huomasin sun nosturivalinnan, aika raju pilkki jos autokin painaa lastattuna alle 7500kg 
Sisu painaa tyhjänä suunnilleen tuon ja mun mielestä jopa toi 045 on turhan jööti, nostelee huoletta tukijalkaa kun vähän enemmän nostaa.
Toki sulla on jäykkä runko ja alusta parantamassa tilannetta, sisussa joustaa kaikki kuin kuminauha niin ei saa "painoa nosturille"
Etunurkkaan kun nostaa niin niiaa kuin kaupunkibussi mummolle
Ja apurunkojahan voi tosiaan tehdä vaikka minkälaisia mutta se nosturin rakenne tuntuu olevan "pyhä" ainakin tämänperän tarkastajille, toki sen ymmärrän kun voi tulla kuormia vääriin paikkoihin jotka sitten ajan kanssa väsyttävät rakennetta. Eli toi sun muutos nosturin kiinnityksestä pulttaamalla kuten se on tarkoitettu kuulostaa pirun hyvältä
Tollasen pienen nosturin kymppikatsastaa muutamassa päivässä, ennen kuin meni firman auto mukkelismakkelis niin ajelin 25tm nosturia jibillä, kymppikatsastuksen loppuhinta kaikkineen päivineen noin 20000e, 3 viikkoa pajalla kahteen pekkaan purettiin ja kasattiin niin että olin itse toisena, purettiin tosin 2 nosturia koska valittiin 2 nosturista parhaat osat, onneksi oli varaosanosturi koska käännön pesässä oli ollut öljyn tilalla vettä, tyvi oli kulunut pilalle..... Joten jos sulla on öljyssä oleva kääntö niin kannattaa ne tarkistaa!
Ja muistelen hämärästi että ainoa hyväksytty vetojuttu tuonpainoiseen autoon on 50mm kuula joka rajoittaa kärrypainon 3500kg, kitaa saa käyttää sitten yli 12t autoissa? Säästät myös kitaverossa koska sitä ei kuulemma tarvitse maksaa koska noi kuulakärryt on "kevytperävaunuja" eikä keskiakseli vaunuja..
|
Ei saa säikytellä.

Auto on N2G ja 7500kg:lla on merkitystä ainoastaan siinä mielessä että C1E-kortilla (C1=alle 7,5t) voi ajaa 12t yhdistelmää.
N2G tarkoittaa sitä että perävaunussakaan ei ole niin nuukaa alleajosuojien tai kurakaarien kanssa. Perävaunu olisi luokkaa O3 eli yli 3,5t mutta alle 10t. Katsastettava siihen 12t miinus 7,5t -kaliberiin.
Liekö nosturikäyttöön olemassakaan protosisua elastisempaa alustaa?

Rungon jäykkyyden puute teettää nosturikäytössä tosiaan sen että eturenkaista ei ole sitäkään vähää apua tukemaan etuviistoon nostettaessa mitä muuten voisi olla. Kaatolinjaksi näytetään yleensä määriteltävän viiva nosturin tukijalasta kauimmaisen akselin keskipisteeseen. Noston puoleisen renkaan jousitukselle ei paljoa lasketa.
Mannissa on tosiaan käytännössä jäykkä runko. Sen verran mitä olen epätasaisella riiputellut, ei se ainakaan pelkällä rungon kuormalla kierry juuri mihinkään. Asiaa auttaa kyllä kallistuksenvakaaja ja kiinteälle kuormalle mitoitetut jouset mutta runko on ilmeisesti ihan normaali g90 mannin runko.
Siitä se ajatus sitten lähti: Tai tarkemmin ottaen samalla konseptilla VW LT4x4 + Hiab 022) mutta tuosta katsoin verrokin sille että on tuollainenkin tehty ja kalustosta päätellen ihan tarpeeseen.
Tuo 145 painaa yli 2,5t. Kuvan asennossa nosturin painopiste on asennustasosta 1,4m korkeudessa, hieman taka-akselin takapuolella. Apurunko on melko järeä (alkuperäinen runkopalkki on 21cm korkea) näköjään kiinnitetty jäykästi runkoon ja on tuossa apujalatkin.
Alusta on kyllä 9.150 eli akseliväli 40cm pidempi.
Kymppikatsastukselle sanoi hinnaksi muutaman satasen kun osat on valmiiksi levällään ja pestyinä niin että pääsee tekemään. Mainitsemasi hinta kattoi varmaan koko operaation kustannukset. Isossa nosturissa on varmaan aika savotta purkaa. Pelkässä jibissä jo niin paljon hiluja kuin pienessä nosturissa itsessään.
Omalla Hiabilla suurin kustannus olisi työ jos sille laskisi jonkin arvon. Letkut menevät uusiksi ja maalaus ottaa jonkun verran mutta muuten pääsee melko vähillä. Lähinnä jotain pisteosia että saa sen näköisen että on yritetty.
On tämä olennaisesti sirompi kuin 145:
Nämä siitä ovat irronneet:
Taidan ryhtyä valokuvaamaan ammatikseni. :I
-