Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirernog
Jotenkin vaan tuntuu että tuo rangen alkuperäinen jäähdytys ei voi olla kovin tehokas verrattuna jäähdyttämättömään kun ensiksi öljy ajetaan syylärin ja sitten "siiliputken" läpi? Ei se ainakaan montaa kymmentä astetta pysty jäähdyttämään noilla lämmöillä.
|
Liemet kiertää syylärin kylmän puolen kautta -> kyllä se jotain jäähdyttää, vaikkei sitten ihan älyttömästi. Tuossa sentään vielä joku jäähdytysputki perässä siis?
Minulla esim. Grand Cherokeessa pelkkä syylärikierto (tehdas fiksusti jätti viimeisen vuoden autoista lisäjäähdyttimen kokonaan pois

), laatikon lämmöt olleet öljypohjasta mitattuna kesällä ruuhkaliikenteessä sekä metsämöyryämisessä pahimmillaan 120°C, yleensä kesällä 80-90°C, metsässä satunnaisesti enemmän. Mustat öljyt tuli ulos kun ekan kerran vaihdoin, sen jälkeen kyllä kirkasta.. laatikko on vielä ehjä, mutta ehdottomasti vaatii lisäjäähdytyksen. Huomasi kyllä välitysten vaikutuksenkin, lämmöt pysyy paljon paremmin kurissa kun vaihtui alkuperäisestä 3.73 -> 4.56
Minusta Suomen oloissa ainakin käyttöautossa kannattaa pitää syylärikierto mukana; kylmällä säällä se kuitenkin myös lämmittää öljyjä. Ei se lähempänä nolla-asteista oleva liemikään hyvä juttu ole.. itse miettinyt, että laittaisi termostaatilla olevan jakotukin niin, että kiertää pelkästään syylärin läpi, kunnes öljynlämpö on riittävä -> kierto vaihtuu ulkoiselle isolle jäähdyttimelle. eBaystä löytyy aika fiksuja kikkareita öljylle missä suoraan kaikki tarvittavat tulot ja lähdöt sekä termari, ja ohjauslämpötilakin ihan järkevä

edit: Esim. nämä Deralen termostaatit toimii ~80°C tietämillä (180°F)
http://derale.com/products/fluid-coo...ol-thermostats