Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fomoko
Miten varmistan kumpi puoli se täristää? Ainakin välillä kiihdyttäessä resonoi kojelaudassa niin että tärisee koko hanskalokero. Välillä loppuu melkein kokonaan. Autoa oli jo minulle tullessa korotettu ja onhan siellä takarardaanissa kaksi ristikkoa, vai mitä tuolla tuplaristikko kardaanilla haetaan?. Onko tosiaan että omasta kardaanista ei saa muokattua mutta xj:n etusesta saa? vanhoissa jousissa oli sellaiset kiilat mitä ihmeteltiin mutta nyt on ainakin niiden tarkoitus selvillä, auttaiskohan vai pahentaiskohan ne näissä jousissa?.
|
Takapää se on, koska takaveto päällä vain se saa vääntöä. Erittäin harvoin kuormittamaton kardaani täristää.
Ei voi muokata omaa takakardaaniasi, koska se on ihan tavallinen yhksillä ristikoilla oleva. Tarvitset tuplaristikkokardaanin myös taakse, jakoaskiin kiinteän yoken (=SYE), ja akselin käännön niin että pinion ja tuplaristikkokardaanin välinen kulma on nolla.
Pelkkä akselin kääntö + perinteinen kardaani ei käy, koska silloin ei ko. tyyppisen kardaanin ristikoiden kulmat ole oikein -> edelleen täristää.