Näytä yksittäinen viesti
  #14  
Vanha 22.03.2015, 14:40
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Automaatti tai manuaali, niin kyllä ne perävälitykset pitäisi valita tasan tarkkaan rengaskoon ja lootien välitysten mukaan. On oikeasti aika hölmöä kiduttaa laatikkoa karmealla lämmöntuotolla ja pitkillä välityksillä, kun niitä menohaluja vain ei oikeasti niillä pitkillä välityksillä ole. Korkea stall speed melkeinpä vain pahentaa asiaa. Kalliokikkailussa niin tiheät välitykset kuin mahdollista, mudassa tai hiekassa voi ollakin vähän pidemmät, mutta myös ruutia silloin tarvitaan. Jos ei moottorista löydy puhtia, niin sitten ehdottomasti tiheät perät.

Automaatissahan nimenomaan on se hienous, että ei tarvitse oikein välittää vaihteiden vaihdosta mitään. Jos laatikko toimii yhtään järkevästi ja säätää esim. throttle valvea säätävän vaijerin sopivaksi että vaihdot ylös-alas sujuu oikein, ja/ tai shift kit kaveriksi, ei todellakaan tarvitse pähkäillä mikä vaihde on päällä. Luonnollisesti valitsee ajomaaston mukaan mikä on isoin vaihde mitä laatikko käyttää, ettei käy kuten tuossa Jounin videossa. Jos moottorissa on voimaa, niin sitten antaa mennä vaikka D-asento valittuna..




Minulla menee Jeeppi 5.9 V8:lla 32" renkailla 4.56 perävälityksillä iso ykkönen (2.45:1) päällä n.60km/h, siinä vaiheessa kakkonen sisään. Tuo kun ei ole järin painava vehje niin kelaa 0-100 km/h kadulla n.7 sekunnissa, eli tehoreservejä on ihan hyvin.
En missään nimessä haluaisi ykkösen riittävän missään käytössä tuon pidemmälle - metsässä ajan 95% kaikista paikoista ylipäätään pikkupuoli päällä, on ne kikkailua, mutaspooria tai pehmeää hiekkaa. Vain, jos hitaan puolen välitykset ei riitä niin sitten iso puoli päälle - hitaan puolen järkevä huippunopeus on jossain 60-70km/h tietämillä. Stall speed on Jeepissä jossain 2300rpm tietämillä, eli juuri huippuväännön alueella -> jaksaa vetää hienosti. Kuivalla asvaltilla kun on kokeillut, niin jarrua vasten takavedolla 32" mutikoilla jaksaa vielä polttaa kumia ison puolen kolmosella




Kyllä, juuri näin.

Tuossa Jounin videossa näkisin tilanteen enemminkin näin: ehkä hivenen liian pitkät välitykset (ei lähde heti vetämään terävästi), ja laatikko vaihtaa aivan liian helposti isomman jolloin veto puutuu ja meno loppuu siihen. Ei varmaan olisi offikäytössä pahitteeksi vähän säätää throttle- valve:n vaijeria sen verran kierämmäksi, että vaihtaa herkemmin pienemmän pykälän päälle, ja toisaalta ei osakaasulla vaihda ihan yhtä herkästi isommalle vaihteelle.
Vastaavissa paikoissa korkeampi stall speed tai pidemmät välitykset ei todellakaan auttaisi yhtään mitään, päinvastoin - ei vaikka olisi tehokaskin alavääntöinen kone. Jeepin kuutosessakin on kuitenkin sen verran hyvin alavääntöä, että pitäisi jaksaa mennä tuonnäköinen paikka ihan nätisti. Ei tosiaan näytä kovin pahalta etteikö automaatti- Jeeppi menisi tuosta siinä missä manuaali- Toyota


Viime kesänä kun pääsin itse kikkailemaan Moab:in pitävillä kalliolla JK-mallin Wrangler Rubiconilla missä oli 35" renkaat alla, niin Rubiconin pikkupuolen 4:1 välityksen hienouden pystyi huomaamaan konkreettisesti. Ihan uskomaton fiilis miten niin kevyellä kaasulla auto nousee todella jyrkät mäet ja ISOT kynnykset useimmiten todella hienosti. Ei olisi oma auto samoilla renkailla mennyt samalla tavalla 2.72:1 jakoaskilla, vaikka kasikoneessa on vääntöä pirusti enemmän kuin tuon uudemman Wranglerin 3.8 litran V6- koneessa. Niissä paikoissakin missä auto piti hyppäyttää liikkelle, lähti Wrangleri hyvin. Ison koneen hyödyn huomaa kyllä "pomppulähdöissä" siinä, että survaisee pedaalin pohjaan niin ei tarvitse arpoa mennäänkö silloin vai ei. Tarvittaessahan automaatilla saa vielä noissa hyppäytyspaikoissa lähdettyä jarrua vasten, mutta kaikilla moottori-laatikkoyhdistelmillä siitä ei ole kovinkaan suurta hyötyä.
Tarkennuksena vielä tuohon minun esimerkkiin, niin tuo yhdistelmä toimii parhaiten minun autossa ja ajossa krossissa jossa mennään kaasupohjassa 1/3 osaa ajasta. Lukkoykkösen ollessa kokoajan päällä vaihteiston linjapaineet ovat korkealla ja maksimaalinen moottorijarrutus on myös käytössä josta on suuri hyöty. D asennossa laatikon tuhoaisi nopeasti tuossa käytössä kun vaihteisto vaihtelisi vaihteita muutaman sekunnin välein aina kun nostaa tai painaa kaasua. Paras vaihtoehto olisi tietenkin lyhyemmät välitykset ja manuaalikoneisto jolloin vaihteena olisi juuri se minkä kepistä valitsee, mutta tämän hetkiseen (AOD) lootaan ei järkeviä manuaaliventtiilikoneistoja saa. Tulevaisuudessa tilalle on suunnitteilla vahvempi laatikko manuaalikoneistolla. Ja tottakai hitaammassa metsämönkimisessä mennään hitaalla puolella eikä turhaan poltella öljyjä venyttämällä väkisin isoilla välityksillä.
Vastaa lainaten