Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Tuosta momentin muuntimen hyötysuhteesta: tuo max. 80% kuulostaa aika vaatimattomalta, sillä sehän tarkoittas vähintään 20 kW tehoa jokaista 100 kw kohden, ja käytännössä koko lämpömäärä pitää kuskata öljyllä pois turbiinistä.
|
Kyllä tuo luku voi hyvinkin olla yli 80%, tuo tuli jostain mielen perukoilta. Pitäsi tarkistaa millaisia lukemia ovat oikeasti näissä pikkukokoisissa vehkeissä, saattanee olla 90% tai ylikin ainakin uudemmissa. Tiedä sitten millaisia on esim. dieselhydraulivetureissa?
Minulla Jeepissä vaikkapa 70km/h nopeudella tasaisella tiellä muuntimen lukko auki OD:llä bensaa menee n.17l/ 100km, muunnin lukossa n.12-13l/ 100km. Eli johonkin se bensa palaa... Toisaalta nykyisin 7- tai 8- portaisilla automaateilla pääsee samanlaiseen kulutukseen kuin samanlaiseen autoon 6-lovisella kovalla askilla. Eli kun automaatin saa toimimaan koneen optimialueella, niin muuntimen luisto ei ole ihan älytön tehon hukkaaja ja toisaalta autokin kulkee pirteämmin. Vanhoissa autoissahan isoin ongelma oli, kun ei ollut välttämättä muuntimen lukitusta ollenkaan - menovettä paloi älyttömiä määriä hukkaan.
"Luistava" turbiini tuottaa lämpöä aivan järjettömiä määriä - laittaa laatikkoon lämpömittarin sopivaan paikkaan niin huomaa kyllä. Joskus lueskelin netistä missä oli tutkittu sellaista offiajoa joka rasittaa laatikkoa kunnolla, niin muistelen että siellä mainittiin turbiinissa pahimmillaan olevan yli parinkin sadan lämpötiloja (Celsiusta siis, ei Fahrenheiteja). Lämpö kuitenkin tasoittuu varsin hyvin laatikon isossa öljymäärässä ja kunnon jäähdyttimellä. Itsellä olen saanut laatikon lämmöt könyämään 120 asteen yli, eikä missään raskaassa käytössä. Pitää ehdottomasti asentaa lisäjäähdytin (nyt kiertää vain syylarin kautta).
Jos yhtään lukee automaattien huoltomanuaaleja, niin stall speed- testeissä käytännössä poikkeuksetta mainitaan että yli viittä sekuntia ei saa painaa kaasu pohjassa jarrua vasten auton liikkumatta. Voi polttaa laatikon.
Lainaus:
ja tuohon automaatin "tunnottomuuteen": Tuo Momenninmuunnin nimenomaan muuttaa momenttia, ja se tarkoittaa sitä, että kun kaasua painetaan tarpeeksi, kun auto on esim. kiinni, niin sillä hetkellä, kun renkaat lipsahtaa tyhjää, niin ne herkästi pyörähtää oikein kunnolla verrattuna mauaalin kytkimen luistattamiseen.
|
Ei ongelma ole mielestäni ollenkaan siinä jos rengas pääsee pyörähtämään - silloin voima karkaa savuna ilmaan. Ongelma on nimenomaan se, että et oikeasti tunne kunnolla miten pahasti vaikkapa eturengas on kiilautunut parin kiven väliin. Isolla koneella on helvetin helppo napsauttaa vetari poikki pelkällä väännöllä, ilman että yksikään rengas pääsee pyörähtämään. Jeepin D30- etuakselissa tunnetusti on heikot vetarit, niitä on tullut väännöllä napsautettua kolme kappaletta - ja päälle yksi murikka. Ei tuntunut millään tavalla pahalta paikalta mikään niistä, vaan niin vain paukkui paikat ~1500rpm kierrosnopeudella
Lainaus:
Siis esim. minun HDJ:lla pitää nostaa vene sorarampista joko pikkupuolen 2:lla taikka ison puolen 1:llä, että nostaminen onnistuu sujuvasti/pehmeästi. (kuminauhamainen veto, kierrokset alle stall speed:in)
Jos yrittää nostaa pikkupuolen 1:llä, niin tasainen vedättäminen ei tahdo onnistua, siis kun alkaa nousemaan, niin nykäsee herkästi sen verran, että vene luistaa trailerilla taikka renkaat pyörähtää tyhjää.
|
Tällaisessa tilanteessa mielestäni automaatti on kyllä ihan ylivoimainen manuaaliin verrattuna. Saat säädeltyä voiman paljon helpommin verrattuna manuaaliin; tosin itse vetäisin melkeinpä isolla puolella jos koneessa voima riittää - silloin veto on juuri tuo kuminauhamainen. Pikkupuolella jos menohalut riittää melkein pintakaasulla niin ei ole ongelmaa ja silloin pientä puolta käyttäen. Pikkupuolella toisaalta kaasua painessa tuo renkaan sutaisu kyllä käy helposti jos ollaan aivan pidon rajoilla. Toisaalta kovaan askiin verrattuna minusta kivempi ajaa tarkasti, kun ei tartte roikkua kytkimen varassa. Makuja tosin on erilaisia, toisille manuaali on kivempi - molemmilla homma kyllä onnistuu
Laatikoissa kyllä on eroja, joten se missä jonkun valmistajan automaatti on hiton hyvä, voi toinen samassa paikassa olla aika kamala..
Lainaus:
Ja tuo automaattilaatikon "hyvyys" maastossa: siis turbiini tyypillisesti kertoo moottorin vääntömomentin jopa kahdella, ja antaa moottorin pyöriä 1000-2000 rpm korkeammilla kierroksilla kuin manuaali: -> Automaatti laatikolla oleva auto ei sammu "koskaan", ja polkimia on yksi vähemmän....
|
No, niinhän minä tuossa jo yllä sanoin momentinmuuntimen ominaisuudesta

Automaatin ei tosiaan pitäisi ikinä sammua, jos vain vehkeet on kunnossa.