Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 21.03.2015, 18:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Momentinmuunninta pitää ajatella nestevaihteena (nestekytkin) - kuten sen nimi vähän vihjaakin.

Eli muunnin tuottaa lisävääntöä muuttamalla koneelta tulevat korkeat kierrokset muuntimen ulosottopäässä matalammaksi kierrosnopeudeksi. Normaaleissa tehdasasenteisissa momentinmuuntimissa muuntosuhde on stall speedin kohdalla yleensä jotain 1,5-2 luokkaa, eli parhaimmillaan muunnin teoriassa kaksinkertaistaa koneelta tulevan väännön. Custom- versioissa sitten periaatteessa mitä vain, mutta usein ne muistaakseni pyörii maksimissaan jossain kolmen huitteilla katuautoihin tarkoitetuissa viri-versioissa. Varttimailin laitteista en sitten tiedä (samaan kategoriaan lie menee myös mm. FOFF- autot).

Stall speedin ja muuntokertoimen valinnat tehdään koneen (vääntökäyrä, tehoalue), vaihdelaatikon (välitykset) ja haluttujen ominaisuuksien perusteella. Normiautoon korkean stallin muuntimet voi olla vähän vittumaisia ajettavia, lähinnä siksi että reilussa kiihdytyksessa jengat huutaa heti aika lailla. Samoin pintakaasulla ajaminen esim. ruuhkassa yms. voi olla mielenkiintoista.

Juuri momentinmuunnintahan saa kiittää automaateissa siitä, miksi ne vääntää varsin pienelläkin koneella niin hyvin - eli esim. metsässä ajaessa pääset sen hiton ison pystysuoran kiven ylös pikkuykkösellä paljon helpommin kuin manuaalilla, vaikka manuaalissa olisi selvästi lyhyempi ykkönen. Toisaalta muunninta saa kiittää myös siitä, miksi automaatti on niin tunnoton -> vetolinjan osien rikkominen on paljon helpompaa, kun varsinkin isolla koneella väännöt tulee todella isoiksi kun huomioidaan vielä muuntimen perässä olevan vaihteiston välitys, jakolaatikon pikkupuoli ja perävälitys. Vääntö jakautuu monelle pyörälle, mutta esim. yksi pyörä jumiin kallionkoloon ja kaasulla yrittää siitä ylös lukko päällä -> paikat on kovilla. Väätöä voi tulla esim. kasikoneella jo jossian 2000-2500rpm tietämillä vetarille tuhansia newtonmetrejä..

Toki pitää muistaa, että se mitä kampuran päästä tulee ulos, ei todellakaan mene muuntimen läpi täysimääräisenä käyttöön. Hyötysuhde on moottorin kierrosalueesta riippuen jossain muutamasta kymmenestä prosentista johonkin n.80% luokkaan.. ehkä uudemmissa voi olla vähän enemmänkin? Vaihteistot yms. hävittää vielä vähän lisää.. mutta kuitenkin.


http://auto.howstuffworks.com/auto-p...converter1.htm

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten