Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee
Niin, nykyäänhän euro on sama kuin ennen markka ...
Ei ois aikoinaan tullu mieleenkään maksaa esim auton harjapesusta 150 mk, tai hampurilaisateriasta snackyllä 70 mk
|
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa sellainen asia kuin inflaatio ja toisaalta palkkojen nousu. Et myöskään aikoinaan saanut lähellekään sitä palkkaa mitä nyt. Muistan esim. itsellä perustuntipalkkani kun oloitin nykyiset hommani 2001 heinäkuussa: 54mk/ tunti. Tuntui hiton hyvältä palkalta. Muutettuna Tilastokeskuksen virallisen tilaston mukaiseen nykyiseen rahanarvoon (ts. elinkustannusindeksin muutos huomioitu), se olisi niinkin huima kuin 11,2€/ tunti. Nykyinen perustuntipalkka on hieman yli 16€/ tunti. Eli sellainen 45% on tullut palkkaan lisää.
Jos esim. on keskimäärin 2% inflaatio, se tekee 10 vuodessa jo 1,02^10 korotuksen hintoihin = 1,21 kertainen hinta. 20 vuodessa sama inflaatio tekee 1,49 kertaisen hinnan.
Jos on keskimäärin 3% inflaatio, toisi se 10 vuodessa jo 1,34 kertaisen hinnan, 20 vuodessa 1,8 kertaisen.
7% inflaatio olisikin sitten jo rapeasti 1,96 kertainen hinta 10 vuoteen
Eli pelkästään talouskasvun kannalta hyvänä pidettävä 2-3% inflaatio tuo 20 vuoden aikana 50-80% hintoihin lisää. Olettaen että reaalipalkat pysyy mukana (mitä ei todellakaan ole muutaman viime vuoden aikana täällä tapahtunut), ei se hintojen nousu silloin haittaa.
Reaalipalkat (=inflaatio huomioitu) on Tilastokeskuksen mukaan noussut aikavälillä 2002-2014 keskimäärin 18,5%.
Ansiotasoindeksi (= prosenttimääräiset korotukset palkkaan) on olleet samalla 2002-2014 välillä 52,5% joten ei se tilanne ole ihan niin paska kuin monet kuvittelee.
Palkakkehitys (keskimäärin, alakohtaisia vaihteluita luonnollisesti on):
http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_palkat.html
Inflaatio:
http://www.findikaattori.fi/fi/1
Rahanarvon muutos:
http://www.stat.fi/til/khi/2014/khi_...9_tau_001.html
Tosin ei tuo ylläoleva muuta sitä asiaa, että auton omistaminen, sen liikenteessä pitäminen ja ajaminen on Suomessa helvetillisen kallista, varsinkin kun huomioidaan se että autoilusta kerätyistä tuloista vain pieni osa palautuu takaisin liikenteen hyväksi. En tässä ylipäätään mitenkään puolusta hintojen nousua, ja esim. ainakin pääkaupunkiseudulla tapahtunutta järjetöntä asuntojen hintojen nousua ja kohonneita vuokria, mutta ei missään nimessa voi eikä saa suoraan verrata 10-20 vuoden takaisia hintoja siihen mitä ne on nyt.
Edit: Ajoneuvoveron muutos on ollut aika radikaali: muistaakseni tilapäinen ajoneuvovero tuli vuonna 1993, ja ne tarrat oli 300mk ja 400mk. Ne olisi nykyisellään ~70€ ja ~95€ jos niitä ei olisi moneen otteeseen korotettu. Ihanan halpaa