
03.03.2015, 16:26
|
 |
Guru
|
|
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
|
|
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maddis
En jaksanut lukea noita dokkareita, vaan muistelen mitä aiemmin toisaalla(tm) puhuttu, että tuo moottorin vaihtosäännössä vertailumoottorina käytettäisiin auton alkuperäistä moottoria eikä mallisarjan suurinta tms.
Siinä on sitten mukava jossain jenkissäkin pikku 6:n tilalle laittaa isompaa kasia minkä nykysäännöillä saisi, mutta eipä saa uusilla.
Vai voidaanko käytää vertailumoottorina mallisarjan konetta? Joku asiaan enemmän perehtynyt varmaan osannee tuohonkin vastata.
|
Olisko tuo nyt ollut vaikea itsekin lukea... No, tuodaan tarjottimella  , eli mallisarjan tehokkain ratkaisee jatkossakin:
Lainaus:
2.1 Moottorin vaihto
Moottorin vaihtaminen on sallittu, jos vaihdettava moottori on teholtaan ja vääntömomentiltaan alkuperäistä pienempi.
Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai vääntömomentiltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
a) ajoneuvon jarrut ja voimansiirto vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti;
d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys;
e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ja
f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;
b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %; ja
c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen.
|
|