Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex
Eli tämä kaveri antaisi laittaa vähän korkeammat renkaat, mutta leveyttä ei sais olla. Jossain se tuossa diplomihöpinän uumenissa vielä selitti leveiden renkaiden aiheuttavan vesiliirtoriskiä yms...
|
Leveyden ja halkaisijan muutos luonnollisesti pitäisi olla järkevässä suhteessa, jotta rengas ei esim. juuri väistätilantessa "kaadu alle". Samoin on oikeassa siinä että renkaan halkaisijan kasvatus saisi olla nykyistä vapaampaa. Sen sijaan diplomityön tekijä on täysin oikeassa siinä, että leveämpi rengas kasvattaa AINA vesiliirtoriskiä verrattuna vastaavaan kapeampaan renkaaseen.
Mitä tulee (korotetun) maastoauton auton vakauteen väistötilanteessa, Suomen lainsäädäntö auton leveyden kasvattamisesta on aivan idioottimainen. Auota saa korottaa kaikki osuudet huomioiden max. 150mm, mutta auton leveyttä ei saa kasvattaa kuin max. 100mm. Eli siis auton "jalanjälkeä" suurentamalla leveämmillä akseleilla saisi suuntavakautta parannettua, ja varsinkin kaatumisherkkyyttä pienennettyä, mutta tämä leveyden muutos on jostain käsittämättömästä syystä rajattu. En ymmärrä, miksei leveyttä voisi kasvattaa enemmänkin, kunhan renkaan kulutuspinta pysyy piilossa.