Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Tuossa asennuksessa on kaikkein suurin mahdollisuus vaikutta kestävyyteen, toki välitysten laatu/renkaat/lukot/käyttökin vaikuttaa.
Siis jos kasaat pikkasen siipeensä saaneilla laakereilla, ja oikeilla hammaskulmilla/-välyksillä ja esijännityksillä, kestää varmasti pitempään kuin uusilla laakereilla väärällä hammaskosketuksella/välyksellä ja -esijännityksellä.
Vaikka itse olen muutaman perän laakeroinut/välittänyt vuosien varrella, niin edelleenkin tulee kalavaakalla haettua nuo esijännitykset kohdalleen... ja siis tietysti värillä haetaan "banaani" kohdalleen, ja hammasvälys mittaamalla.
Tuo esijännitys tuntuu olevan suurin ongelma VÄÄRIEN laakereiden ohella, siis Toyotan perät kasataan liian pienellä esijännityksellä, varsinkin pinjoni: siis "kiristin niin tiukalle ettei ollut klappia" ei riitä...
Ja noita laakeria vaihtaissa kannattaa varmistua, että ovat oikeat: varsinkin raskaammassa käytössä laakerien täytyy olla oikeat! (siis ei pelkästään asennusmitoiltaan, vaan myös kartiokulmiltaan, ja tietysti myös laadultaan)
Ja sama koskee myös "hj-61" vetoakseleita; esim. takavetarit/napa liitos on ongema joilleekin: siis vetari hakkaa itsensä irti navasta: itse olen kasannut aina vanhoilla osilla, toki puhdistettuna: siis orkkis pinnapultit (siis tarkoitus on, että kartioholkki lukittuu vetarin/pinnapultin väliin, ja ainakin yhdessä kiinan kurassa pinnapultti oli k.o lukitusosalta liian ohut, lyhyt ja epämuotoinen) -> liian pieni, tynnyrimäinen pinta ei jaksa pitää vetaria ja napaa yhdessä, siis hakkaa ne "lukitus tapit" väljäksi -> siis vetari ja napa "rikki"
Toki taka-akselin suoruus ja pyörän laakerivälys myös vaikuttaa....
Ja nuo "hj-61" etuvetarit on yleinen vikapaikka: Siis jos esim. lumessa hapetetaan menemään maksimiteholla, ja siinä juoksuvauhdissa löytyy karkean renkaan eteen kanto/kivi, niin renkaalla on sekunnin murto-osa aikaa nousta vaaksan verran ylös ja luistaa, taikka sitten nuidenkin renkaiden pitää hidastaa vastaavasti, ja myös se moottori pitää kyykyttää maksimi teholta/vääntömomentilta, ja aikaa on sekunnin murto-osa....
Siis jos etuperä ilman lukkoa, niin siinä vaiheessa, kun etunen löytää ensimmäisen juuren, niin rengas alkaa hidastumaan, ja toisen puolen rengas kiihtymään, siis tasuspyörästö jakaa vääntömomenttia, ja se helpommin pyörivä kiihtyy, kun juuri jarraa kantoa lähestyvää rengasta.
-> siis välitysten/laakerien asennus on huomattavan tärkeää tehdä oikein!
|