Näytä yksittäinen viesti
Vanha 19.11.2014, 01:13
KooPee:n Avatar
KooPee KooPee ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 06.11.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Perusasetus

No just... tosta kuvakollaasista ei paljon hullua hurskaammaksi tule, tyypillinen diplomi-insinöörin selitys professorikavereille....

Eli ne kuulat rullaa vapaasti siellä renkaan sisällä, ei ne keräänny yhteen kohtaan johonkin kuoppaan tai pattiin.
Joka kerran kun renkaassa se korkeampi kohta iskee katuun, (mikään rengas ei ole kokonaan pyöreä) se lähettää iskun akselille ylöspäin. Renkaan sisällä olevat vapaat kuulat ei lähde renkaan mukana, vaan tekee tavallaan vastaiskun renkaalle ja tappaa sen akseliin menevän iskun.
Tasapainotushiekka (silikoniraemassa) toimii ilmeisesti hieman erilailla, vaikkakin periaate on sama- massa ei kokonaisuudessaan ole renkaan ulkopinnalla, vaan ainakin osa pysyy renkaan alimmassa kohdassa kokoajan kun se on niin liukasta ja antaa sieltä heti sen vastaiskun ilman viivettä... (hmmm- kuulostaa munkin mielestä oudolta, mutta näin sen valmistajan edustaja mulle yritti selittää....)

Homma toimii siis samalla periaatteella kun ns. rekyylitön massavasara missä on haulit sisällä. Sillä kun napauttaa kuuppaan, niin vasara ei kimpoa takaisin, vaan sisähaulit tappaa sen takasin pomppaavan iskun.

Ja juu, tässä rautalankaselitysversiossa on mahdollisesti paljon virheitä ja vääriä lainalaisuuksia, mutta silti kaikkien palstan pikku ydinfysiikkojen ei kannata ruveta aivasteleen, ainakaan jos ei pysty kuvailemaan tapahtumaa selkeämmin tai yksinkertaisemmin