Näytä yksittäinen viesti
  #31  
Vanha 05.11.2014, 13:02
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.078
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Murros Näytä viesti
SJ410:n akselimassat katsotaan sieltä korissa olevasta tyyppikilvestä eikä akseleista.
Vaikka suskaan vaihtais kuorma-auton akselit niiin akselimassat ei nouse yhtään.

Jos joku katsuri katsastaa isommille akselimassoille niin se on tehnyt virheen.
Näin se vaaan menee.
Noin se vaan EI mene. Akselimassoja voidaan nostaa vaihtamalla akselit, sen sallii lakikin (779/1998):
Lainaus:
2 §

Yleisiä periaatteita

3. Valmistajan autolle tai auton kanssa samaan mallisarjaan kuuluvalle autolle taikka autossa oleville akselistoille sallimat suurimmat akselimassat eivät saa muutoksen seurauksena ylittyä. Sovellettaessa mallisarjan muun kuin muutoksen kohteena olevan mallin suurimpia sallittuja akselimassoja tulee akselistojen kaikilta osin vastata vähintään auton valmistajan kyseisille akselimassoille tarkoittaman mallin akselistoja. Muutosten seurauksena valmistajan autolle sallima suurin kokonaismassa ei saa ylittyä. Tarvittaessa massan lisäystä tulee kompensoida varusteita siirtämällä, korin osia keventämällä taikka henkilö- tai tavarakantavuutta pienentämällä.
Mutta KOKONAISmassaa ei saa eikä voi muuttaa ilman valmistajan todistusta.
Eli jos SJ410:iin asentaa vaikka kavennetun LJ:n akselin, sen etuakselimassaksi merkitään 1300 kg ja se riittää Volkkarin koneelle. Riittää toki puolet kepoisempikin akseli.
Vastaa lainaten