GL 5 luokan öljyissä on vahvempi paineenkesto lisäaineistus (EP eli extreme pressure), eli öljykalvo pysyy ehjänä kovassa rasituksessa hampaiden välissä. GL 4 öljyssä on huomattavasti miedompi tuo EP aineistus, tämä toimii käsivaihteistoissa huomattavasti paremmin kun vitonen, tuo GL 5 luokan öljy ei ole synkrorenkaille oikeen hyväksi vaikka sitä joihinkin käsivaihteistoihin suositellaankin. Nyrkkisääntönä siis GL 5 luokan öljy vetopyörästöihin / jakolaatikoihin, ja GL 4 öljyä käsivaihteistoihin. Jos haluaa ettei keppi ole talvella kankea niin laittaa askiin synteettiset 75w jotain öljyt. Niillä halvimmilla 80w90 öljyillä on tapana kangistua tyystin pakkasessa, kytkimen kun nostaa ni auto meinaa hilpasta jo eteenpäin vaikka vaihde olisi vapaalla.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
|