Pirun paljon riippuu kärryn vedettävuus veto-autostakin.
Esimerkkinä 2000-luvun puolivälissä oltiin menossa Huhmarin trial kisaan kaverin S10 Blazerilla.2000kg kokonaispainolla oleva telitraileri perässä,noin 1000kg painava kilpuri kyydissä oikein painotettuna (aisapaino 70-80kg). Heti kun nopeus nousi yli 80km/h alkoi vatkaaminen. Kokeiltiin 400km matkan aikana kaikki mahdolliset konstit,aisapainon muuttaminen,rengaspaineet...,mutta ei saatu ajettavuutta paremmaksi.
Tultiin sunnuntaina takaisin Tampereelle,jossa vaihdoin kärryn kuormineen oman T4 Transporterin perään ja laskin Nokian moottoritiellä sataa ja ei minkäänlaista vispausta? Muutenkin jäi hyvät kokemukset T4 Transporterista vetoautona ja sillä vedettiin tuhansia kilometrejä traileria.
Nykyään kun on tuo 5 tonnia painava pikkulinjuri trailerin veturina,niin ei ole enää ihan niin tarkkaa miten kärryn painottaa.Pää-asia että aisapainoa on edes jonkun verran.
|